بازخوانی عملیات گروه های مسلح در دمشق
نوشته شده توسط : hgu33

بر اساس اطلاعات موثق كه رئیس دفتر شبكه العالم در دمشق فاش كرد، سازمان های اطلاعاتی چند كشور غربی و رژیم صهیونیستی از چند ماه قبل با تكیه بر امكانات زمینی، مالی و تسلیحاتی برخی كشورهای منطقه و همجوار سوریه و طبق هماهنگی چند ماهه مصمم بودند طرح خود را از اول ماه رمضان تا روز چهارم و یا پنجم این ماه اجرا كنند.

انفجار در دفتر امنیت ملی سوریه در روز چهارشنبه هفته گذشته كه به كشته شدن چهار تن از مسئولان بلندپایه منجر شد، باعث تسریع در عملیات گروه های مسلح در دمشق و اعلام 'ساعت صفر' شد.

طراحان پروژه براندازی نظام سوریه طبق محاسبات خود گمان می كردند با وقوع این انفجار ساختار سیاسی، نظامی و امنیتی این كشور در هم می ریزد و مردم از مخالفان طرفداری خواهند كرد و بنابراین فرصت را برای اجرای عملیات مناسب تشخیص دادند.

بسیاری از تحلیلگران با اشاره به شباهت استحكام ساختار نظام سوریه با نظام ایران به انفجار دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از شخصیت های موثر در انقلاب و همچنین انفجار نخست وزیری در ایران اشاره می كنند كه نه تنها نظام را متزلزل نكرد بلكه موجب استحكام آن نیز شد.

چنین تجربه ای در اوایل تشكیل حزب الله لبنان نیز تكرار شد و برای طراحان آن فایده ای نداشت.

سید حسن نصر الله دبیر كل حزب الله لبنان پس از شهادت سید عباس موسوی دبیر كل سابق این حزب به دست صهیونیست ها در اولین سخنرانی خود گفت كه رژیم صهیونیستی مرتكب حماقت بزرگی شد زیرا با این اقدام مقاومت مقتدرتر می شود.

اشتباه طراحان انفجار دفتر امنیت ملی سوریه از آنجا ناشی می شود كه آنها نظام ها و تشكل های عقیدتی و حامی محور مقاومت را نشناخته و نظام سوریه را قائم به فرد دانسته اند.

به هر روی از آنجایی كه گروه های مسلح از حدود چهار ماه قبل تجهیزات، اسلحه، نیروهای خارجی و همه ساز وكار یك جنگ تمام عیار را با استفاده از شیوه های مختلف وارد دمشق كرده بودند، در اقدامی هماهنگ با رسانه های غربی و عربی از جمله الجزیره و العربیه كه ظرف چند ماه قبل با انواع شگردهای تبلیغاتی خبرهای دروغین را به عنوان 'آتش تهیه' ریخته بودند، دستور شروع عملیات را صادر كردند.

گروه های مسلح با بهره گیری از تجارب جنگ های چریكی كه سازمان های اطلاعاتی و نظامی دشمن سوریه در اختیار آنها گذاشته است، امكانات جنگی خود را به شیوه های گوناگون وارد مناطق عمدتا فقیر نشین كرده بودند.مناطقی كه بافت جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی آنها كمك شایانی به گروه های مسلح كرد.

شهرك هایی كه 'نقطه رهایی' عملیات محسوب می شد دارای خیابان ها و كوچه های باریك است و اغلب ساختمان ها بر اساس اصول مهندسی ساخته نشده است.

وجود باغ ها، گلخانه ها و ناهمواری ها و همچنین خانه های یك طبقه و یا دو طبقه در برخی از مناطق ناآرام زمینه خوبی برای كمین گرفتن و یا ذخیره كردن مهمات و اسلحه بود.

بر اساس اعترافات برخی از افراد دستگیر شده از گروه های مسلح، آنها از طریق پرداخت پول كلان و یا تهدید صاحبان خانه ها، خانه هایشان را در اختیار می گرفتند و به حفر كانال و زیر زمین برای مخفی كردن اسلحه و مهمات می پرداختند.

علاوه بر این با اجاره كردن طبقات بالای ساختمان های بلند مرتبه در برخی از شهرك ها كه ویژگی اشراف بر مراكز مهم و نظامی دارند یا تهدید كردن ساكنان آنها به ترك محل سكونت خود، كمین گاه های مهمی برای خود تهیه كردند.

حضور آوارگان شهرهای مختلف سوریه و یا فلسطینی ها در شهرك های جنوبی دمشق و انبوه جمعیت در آنها، كنترل ورود و خروج افراد تازه وارد را بر شوراهای محلی و نیروهای دولتی سخت تر كرده بود، زیرا از ماه های اول ناآرامی در برخی استان های سوریه سیل مهاجرت به دمشق و به ویژه مناطق فقیرنشین آغاز شد و در چنین حالتی تشخیص رفتار عناصر مسلح و طرفداران آنها و نق و انتقال وسایل كار سختی است.

گروه های مسلح با استفاده از همین عوامل و اجیر كردن افراد سست اراده و نا آگاه ، تجهیزات خود را در این شهرك ها مستقر كردند.

اقدامات عناصر مسلح به اعتراف سران امریكا و فرانسه و برخی كشورهای منطقه با هدایت سازمان های اطلاعاتی این كشورها صورت گرفته است.

سران امریكا و فرانسه از جمله وزیران خارجه این دو كشور علنا اعلام كرده بودند كه دستگاه های ارتباطی بسیار پیشرفته ماهواره ای در اختیار گروه های مسلح قرار داده اند.

نكته حائر اهمیت این است كه جنگ چریكی و شهری به لحاظ ویژگی های آن و از همه مهم تر مخفی شدن عناصر مسلح در میان غیر نظامیان، برای ارتش كاری دشوار است.

عملیات گروه های مسلح در دمشق در حالی صورت گرفت كه آنها ظرف 16 ماه تنها هزینه بر بوده اند و آمران خارج نشین آنها (شورای ملی سوریه و دیگر تشكل های مخالف نظام سوریه) تحت فشار غرب و دیگر كشورهای دشمن نظام سوریه مایلند تا هر چه سریع تر نظام را براندازند.

از سوی دیگر اجرای رزمایش موفق دریایی، زمینی و هوایی نیروهای مسلح سوریه در دو هفته قبل و به كارگیری مدرنترین اسلحه و اصابت دقیق به اهداف دشمن فرضی، غرب را برآن واداشت تا برای یكسره كردن وضعیت اقدام كند.

فقدان چند تن از مسئولان بلندپایه نظامی و امنیتی سوریه در انفجار دفتر امنیت ملی این كشور و همچنین برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در باره سوریه در روز جمعه، این توهم را برای غرب و دیگر حامیان منطقه ای گروه های مسلح به وجود آورد كه چنین ضربه سهمگینی انسجام نظام را از بین می برد و دیگر قادر به مقاومت نخواهد بود.

غول های رسانه ای نیز به كمك آنها شتافتند و با انتشار اخبار دروغین از قبیل آمادگی بشار اسد برای كناره گیری از قدرت، فرار چند افسر بلند پایه، خروج یك هواپیمای ریاست جمهوری از حریم هوایی سوریه و اقداماتی نظیر هك كردن پایگاه اینترنتی خبرگزاری سوریه و شبكه تلویزیونی الدنیا و ... زمینه را برای تقویت عناصر مسلح و روحیه دادن به آنها فراهم كردند.

این رسانه ها حتی در كاربرد اصطلاحاتی از قبیل شبیحه (چماقدار)، كشتار، جنگ طایفه ای، جنگ داخلی و غیره در زمان های مشخص هماهنگ هستند كه به نظر می رسد سرمنشا آن مراكز اطلاعاتی غرب باشد كه شبانه روز برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر نظام و مردم سوریه فعالیت می كنند.

این رسانه های غول پیكر برای موفقیت پروژه براندازی نظام سوریه به لحاظ اهمیت این كشور در منطقه و جهان، از زبده ترین كارشناسان اجتماعی، روانشناسی، تبلیغاتی و فنی استفاده كرده اند.

به نظر می رسد فعالیت این رسانه ها بیشتر متوجه مخاطبان خارج از سوریه و دولت های حامی گروه های مسلح باشد زیرا دروغ و شایعات آنها آنقدر برای سوری ها عیان است كه تاثیر چندانی در داخل ندارد.

به رغم دعوت های مكرر مخالفان خارج نشین از اهالی دمشق و حلب (دو شهر عمده، پر جمعیت و تاثیرگذارسوریه) برای پیوستن آنها به مخالفان و تهدیدهای گوناگون، اما تحولات چند روز اخیر ثابت كرد كه غالب مردم سوریه از جمله دمشق به هیچ وجه با اقدامات مخالفان و گروه های تروریستی موافق نیستند.

رسانه های بیگانه با اقدامات تبلیغاتی خود در نظر دارند افكار عمومی دنیا و مراكز تصمیم گیری را به استمرار حمایت از مخالفان وادار كنند و لذا همینكه وضعیت دمشق آرام می شود و حربه آنها از كار می افتد، به موضوع دیگری از قبیل مسائل اقتصادی و یا انتقال جبهه نبرد به مناطق مرزی و ... می پردازند.

اما در آن سوی نبرد نیروهای مسلح ارتش سوریه آمادگی كاملی برای برخورد با مخالفان مسلح را داشته اند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه ماه گذشته در مراسم افتتاحیه مجلس نمایندگان خطاب به مخالفان مسلح تصریح كرد كه اگر آنها خواهان جنگ باز و دامنه دار باشند، سوریه آمادگی مقابله با آنها را دارد.

وزیر دفاع جدید نیز در همین راستا طی اظهاراتی، اختیارات كاملی به یگان های نظامی داد تا بر اساس ارزیابی میدانی خود به طور مستقیم با گروه های مسلح برخورد كنند.

شناسایی و برنامه ریزی دقیق ارتش و نیروهای امنیتی، اعتماد به نفس، همكاری مردم با ارتش و خویشتنداری كه خبرنگاران رسانه ها از جمله ایرنا شاهد آن بوده اند، یكی از رموز موفقیت نیروهای دولتی در برخورد با مخالفان مسلح بوده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از یكی دو صحنه درگیری ارتش با گروه های مسلح در روز دوشنبه گذشته حاكی است كه روحیه سربازان و فرماندهان آنها بسیار عالی است و مهارت نیروهای عمل كننده به حدی است كه گاه سه سرباز با یك افسر تعداد زیادی از عناصر مسلح را دستگیر می كردند.

رسانه های سوریه و به ویژه رسانه های تصویری نیز در ایام اخیر فعالیت چشمگیری از خود نشان داده اند تا فریبكاری های رسانه های غربی را خنثی كنند.

این رسانه ها با مقایسه كردن دروغ پردازی العربیه و الجزیره با حقایق موجود به افشاگری می پردازند و از همین رو شبكه تلویزیونی الدنیا و برخی دیگر از پایگاه های اینترنتی سوریه هك شده است.

اكنون همه ارگان های دولت به طور منسجم هرگونه فعالیت گروه های مسلح را زیر نظر دارند و برای جلب اعتماد مردم انواع خدمات از قبیل برق و آب و تلفن و ...را فراهم می كنند و خرابی های ناشی از عملیات تروریستی را به سرعت بازسازی می كنند.

خاورم**1431





:: برچسب‌ها: برف , گل , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: