مدرن ترین شبكه آبیاری و زهكشی ایران در پایاب سد خداآفرین اجرا شد
نوشته شده توسط : hgu33

' ارسلان هاشمی ' روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این سد با حجم مخزن یك میلیارد و 620 میلیون متر مكعب، پیشرفته ترین و مدرن ترین سد شمالغرب كشور به شمار می آید.

وی افزود: 12 كیلومتر پایین تر از سد مخزنی خداآفرین نیز سد انحرافی 'قیزقلعه سی' احداث شده كه هر دو در مجموع شبكه آبیاری 30 هزار هكتار از اراضی آذربایجان شرقی و 60 هزار هكتار از اراضی استان اردبیل را تحت پوشش قرار می دهند.

هاشمی، مزیت دیگر این سدها را برخورداری از دو نیروگاه برق دانست كه بخش مهمی از انرژی مورد نیاز منطقه را تامین خواهند كرد.

وی وسعت این پروژه را 30 هزار و 388 هكتار شامل دو طرح تامین آب و طرح توسعه آبیاری عنوان كرد و افزود: تامین آب طرح مزبور از طریق سد مخزنی خداآفرین به عنوان پیشرفته ترین سد شمالغرب كشور صورت می گیرد و در آن سالانه 1.63 میلیارد متر مكعب از آن استحصال می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص طرح توسعه آبیاری این طرح اظهار كرد: طرح توسعه آبیاری هم شامل انتقال آب از سد قیزقلعه سی توسط كانال اصلی خداآفرین به اراضی كشاورزی در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل و احداث شبكه های آبیاری و زهكشی در این مناطق است.

مجری شبكه آبیاری خداآفرین نیز با بیان اینكه این پروژه از سال 83 آغاز شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: شبكه آبیاری خداآفرین شامل 144 كیلومتر كانال اصلی به حجم 85 مترمكعب آب در ثانیه است كه 52 كیلومتر آن در آذربایجان شرقی اجرا می شود.

یوسف غفارزاده با تشریح مشخصات فنی طرح كانال اصلی خداآفرین اظهار كرد: كانال اصلی خداآفرین در تراز حدود 248 متر از دریاچه سد تنظیمی قیزقلعه سی به صورت ثقلی آبگیری نموده و در دامنه ارتفاعات و با شیب حداقل مجاز به موازات خطوط تراز طراحی شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح ابراز كرد: توسعه كشاورزی در حوزه های زراعت و باغداری، دامداری صنعتی و صنایع جانبی از اهداف اقتصادی این طرح است.

غفارزاده با اشاره به پیامدهای مثبت اقتصادی و اجتماعی اجرای این طرح عظیم و كم سابقه در كشور اظهار كرد: درحالی كه به طور متوسط برای هر دو هكتار زمین كشاورزی یك نفر اشتغالزایی می شود، این طرح در دوران اجرا برای حدود یك هزار نفر و در زمان بهره برداری نیز برای 15 هزار نفر ایجاد اشتغال می كند.

نماینده طرح آبیاری خداآفرین ساماندهی وضعیت عشایر و روستاییان محروم منطقه را از مهمترین دستاوردهای این طرح عنوان كرد و افزود: با اجرای شبكه آبیاری خداآفرین و توسعه بخش كشاورزی منطقه، سه هزار و 400 خانوار عشایری ارسباران ساماندهی شده و در اراضی خود مقیم خواهند شد.

غفارزاده گفت: این افزایش محصولات در سایه سیستم كاملا مدرن و با بهره وری و راندمان 95 درصدی در آب كشاورزی محقق خواهد شد چرا كه در شیوه آبیاری سنتی، به صورت تقریبی میزان هدر روی آب 80 درصد بوده و تنها 20 درصد از آن به صورت بهینه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزایش درآمد سالانه 960 میلیارد ریال برای مردم منطقه را از مهمترین دستاوردهای اقتصادی شبكه خواند و با اشاره به نتایج اجتماعی این طرح اظهار كرد: افزایش تولید در بخش زراعت به میزان 180 هزار تن در سال و نیز در بخش باغداری به میزان 269 هزار تن در سال در این طرح هدفگذاری شده است.

غفارزاده با بیان اینكه الگوی زراعی و باغداری این منطقه پیش از اجرای طرح پیش بینی و تدوین شده است، گفت: در بخش زراعی، توسعه محصولات ارزشمندی مانند گندم، جو، یونجه، كلزا، پنبه، ذرت دانه ای، سویا و ذرت علوفه ای و در بخش باغداری هم توسعه محصولاتی مانند فندق، هلو، شلیل، سیب و گیلاس مد نظر قرار خواهد گرفت.

نماینده طرح آبیاری خداآفرین، افزایش درآمد خانوارهای منطقه، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و از سوی دیگر، جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجر پذیری از دیگر پیامدهای این شبكه عنوان كرد.

وی گفت: كل هزینه برآورد شده برای شبكه حدود هشت هزار میلیارد ریال است كه تاكنون 300 میلیارد ریال آن تخصیص و هزینه شده است.

غفارزاده افزود: تاكنون 12 درصد از این پروژه اجرایی شده و در صورت تخصیص اعتبارات لازم، تا سال 96 به اتمام خواهد رسید.

7240/587/245





:: برچسب‌ها: استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: