نوشته شده توسط : hgu33

'استروان استیونسون'روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با انتقاد از موضع گیری نامطلوب دولت تاشكند در مخالفت با ساخت این نیروگاه، افزود: جدا از خسارات متعدد اقتصادی ناشی از اجرا نشدن این طرح، افزون بر پنج هزار نفر متخصص، مهندس و كارگر فعال در این طرح نیز بیكار خواهند شد.

نماینده حزب محافظه كار انگلیس در پارلمان اروپا كه از حامیان ساخت این نیروگاه و برای بررسی آخرین وضعیت ساخت این نیروگاه در دوشنبه به سر می برد، گفت: مقصر دانستن تاجیكستان در ساخت نیروگاه راغون بر روی رودخانه وخش نمی‌ تواند برای ازبكستان بهانه نزاع باشد، زیرا این آب نقش مهمی در تولید برق و تامین نیاز كشورهای حوزه دریاچه آرال ازجمله افغانستان دارد.

استیونسون كه تلاش زیادی برای ایجاد یك تصویر مثبت از تاجیكستان در اتحادیه اروپا انجام داده، كتاب مجموعه مقالات و سخنرانیهای خود در حمایت از ساخت نیروگاه برق آبی راغون و تشریح ویژگیهای آن برای كل آسیای مركزی را نوشته است.

وی با بیان اینكه منابع آبی موجود در تاجیكستان می تواند اقتصاد این كشور را از طریق تولید برق متحول كند، گفت: ساخت نیروگاه برق آبی راغون برای این كشور بسیار مهم است زیرا با بهره گیری از دو توربین آن می توان نارسایی های ناشی از كمبود برق را در این كشور برطرف كرد.

وی از تشدید اختلافات میان دو كشور در این زمینه ابراز نگرانی كرد و گفت: بروز این نارضایتی ها زندگی ساكنان معمولی دو كشور را باز مشكل‌ تر و به اقتصاد آنها خسارات سنگین تری وارد خواهد كرد لذا اتخاذ سیاست غیرسازنده تنها روابط دولت‌ها را به ناكامی می‌ رساند.

نماینده پارلمان اروپا كه در راس هیاتی و برای آگاهی از وضعیت ساخت این نیروگاه به تاجیكستان سفر كرده، ادعای كشورهای پایین دست منابع آبی تاجیكستان مبنی بر تاثیرات نامطلوب ساخت این نیروگاه بر محیط زیست را بی مورد دانست و گفت: احداث این سد نه تنها هیچ مشكلی به طبیعت و منافع اقتصادی كشورهای یادشده وارد نخواهد كرد بلكه دستاوردهای اقتصادی آن عاید كل منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینكه احداث برخی از بخشهای این نیروگاه بنابه درخواست بانك جهانی و با هدف بررسی تبعات زیست محیطی آن هم اكنون متوقف شده، ابراز امیدواری كرد كه با اعلام هرچه زودتر نتایج كارشناسی عملیات اجرایی تداوم یابد و طرح سریعتر به ثمر بنشیند.

وی در این سفر با 'امامعلی رحمان' رئیس جمهوری و دیگر مقامات تاجیكستان در باره همكاریهای این كشور با اتحادیه اروپا در بخش انرژی مذاكره كرد.

نیروگاه راغون در 110 كیلومتری شمال شرق دوشنبه پایتخت تاجیكستان در دست احداث است. ساخت این نیروگاه در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق بر روی رودخانه وخش آغاز شد، ولی پس از فرو پاشی این كشور و استقلال تاجیكستان عملیات اجرایی این طرح در سال 1991 میلادی نیمه تمام رها شد.

برای احداث كامل این نیروگاه افزون بر دو میلیارد و 500 میلیون دلار اعتبار نیاز است.

آساق**ه.ص**1558**1577





:: برچسب‌ها: ساحل , خانواده , حزب ,
:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: