حدادعادل: طنز را باید جدی گرفت
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'غلامعلی حدادعادل' شامگاه دوشنبه در اختتامیه سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی و تجلیل از 'هوشنگ مرادی كرمانی' نویسنده كتاب‌های كودك و نوجوان افزود: طنز برای همه كسانی كه با امور اجتماعی سر و كار دارند، لازم و برای مدیران رسانه‌ها بخصوص صدا و سیما واجب است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه معلمان نیز باید طنز را بشناسند، ادامه داد: معلمی بدون داشتن حس شوخی و طنز كار بسیار سختی است.

حدادعادل به دوران ریاست خود بر مجلس هفتم اشاره كرد و اظهار داشت: در چهار سالی كه مجلس را اداره می‌كردم، روزی نبود كه از طنز استفاده نكنم و به خوبی حس می‌كردم كه یك كلام كوتاه طنزآمیز از یك تنش سیاسی سخت جلوگیری می‌كرد.

وی افزود: گاهی نمایندگان در گوشم می‌گفتند خسته شده‌ایم، چیزی بگو زیرا چندین ساعت بحث‌های پرتنش آنها را به این مرحله می‌رساند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه بر وجود مقوله طنز در حوزه كودك تاكید كرد و گفت: درك طنز و شوخی به درجه‌ای از رشد فكری نیاز دارد زیرا به سختی می توان برای یك كودك چهار ساله تعریف كرد.

حدادعادل با بیان اینكه كودك طنز را نمی‌فهمد ولی به تدریج وارد دنیای طنز می‌شود، گفت: از این رو یافتن طنزهای مناسب برای كودكان كار دشوار و تخصصی است؛ كسی كه برای بزرگسالان كار طنز می‌‌نویسد، معلوم نیست كه بتواند در حوزه طنز كودكان و نوجوانان نیز موفق باشد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: طنز باید از نظر ذهنی برای كودك قابل فهم باشد و در عین حال از نظر اخلاقی نیز بدآموزی نداشته باشد.

حدادعادل همچنین تولید طنز در تلویزیون را آسان‌تر از رادیو دانست و گفت: در تلویزیون می توان با حركت، لباس، رنگ، صحنه‌آرایی و ... توجه كودكان را جلب كرد اما در رادیو ابزارهای بصری برای تولید طنز بسته است و تنها با صدا و موسیقی می‌توان طنز تولید كرد.

وی ادامه داد: این دایره در عرصه نویسندگی و كتاب محدودتر است و كسی كه بخواهد طنز مكتوب بنویسد، كارش سخت‌تر خواهد بود.

رییس فرهنگستان زبان و ادبی فارسی با بیان اینكه ذائقه مردم نسبت به موضوع طنز در طول زمان دستخوش تغییر می‌شود، اظهار داشت: در دوران ما در كتاب‌های درسی بخش‌هایی به عنوان ' برای خنده' گنجانده شده بود كه در مقایسه با طنزهای امروز جاذبه ندارد.

حدادعادل در ادامه، لطیفه‌هایی از كتاب‌های فارسی دوم تا چهارم ابتدایی در فاصله سال‌های 1329 تا 1339 برای حاضران قرائت كرد.

اختتامیه سومین هم‌اندیشی طنز رادیویی و تجلیل از 'هوشنگ مرادی كرمانی'‌شامگاه دوشنبه با حضور مسوولان رادیویی و جمعی از هنرمندان پیشكسوت در سالن میلاد مركز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد.

فراهنگ 2025**1588





:: برچسب‌ها: مکزیک , پاییز , سان فرانسیسکو ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: