لبنان به دنبال آرامش
نوشته شده توسط : hgu33

خبر بازداشت سه نفر از جاسوسان سازمان مركزی اطلاعات آمریكا (سیا) و سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) در نوزدهم تیرماه در حالی منتشر شد كه چند روز پیش از آن نیز دستگاه امنیتی حزب الله موفق به كشف دستگاه الكترونیكی جاسوسی موساد در جنوب لبنان شده بود.

سیزدهم تیرماه در منطقه 'خلة الورق' در فاصله یك كیلومتری پایگاه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل 'یونیفل'، دستگاهی مشابه ادوات جاسوسی نصب شده در مناطق 'صریفا'، 'دیركیفا' و 'وادی القیسیه' یافت شد كه از سه بخش میكروفون استراق سمع، بخش ضبط و ذخیره صدا با باتری های دارای كارایی پنج سال متمادی و قسمت ارسال اطلاعات تشكیل می شد.

بلافاصله پس از كشف این دستگاه، هواپیمای جاسوسی رژیم صهیونیستی با بمباران این منطقه، ادوات كشف شده را از بین بردند.

بعد از این بود كه هجدهم تیرماه 'هرتسی هلفی' فرمانده یگان 'الجلیل' در ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: در جنگ جدید علیه لبنان، ارتش اسرائیل با تمام قدرت، به خاك لبنان وارد شده و این اقدام با نابودی بسیاری از روستاهای مرزی این كشور همراه می شود.

این اقدام اسرائیل برای مجازات و تنبیه مردم روستاهای مجاور نیست؛ بلكه برای هدف قرار دادن دشمن است.

این افسر رژیم صهیونیستی گفت: ما در برابر تهدیدهای جدی حزب الله قرار گرفته ایم و بدیهی است بدون یاری گرفتن از یك نیروی قدرتمند، موفقیت این ماموریت بسیار دشوار خواهد بود.

وی با اشاره به گذشت 6 سال از جنگ 33 روزه جنوب لبنان ادامه داد: این مدت فرصت مناسبی برای تفكر و فراهم كردن مقدمات لازم برای انجام حمله علیه لبنان و سقوط نظام 'بشار اسد' رییس جمهور سوریه، بود.

این نظامی رژیم صهیونیستی تاكید كرد: ارتش اسراییل به روش بسیار مناسب و حرفه ای تحت آموزش نظامی قرار گرفته است تا بدین ترتیب خود را برای جنگی تازه علیه لبنان آماده كند .

از سوی دیگر تلویزیون رژیم صهیونیستی در همان روز طی گزارشی اعلام كرد 'اسراییل خود را برای جنگ جدیدی آماده می كند؛ از این رو سطح آمادگی های نظامی در دو سوی مرزهای لبنانی و فلسطینی افزایش یافته است'.

** اهداف رژیم صهیونیستی از جنگ با لبنان

----------------------------------------------------

6 سال از پیروزی حزب الله لبنان در جنگ های 33 روزه می گذرد؛ امری كه بسیاری از مقام های بلندپایه رژیم صهیونیستی از آن به عنوان بدترین شكست تاریخ این رژیم یاد می كنند.

به عبارت دیگر، پیروزی حزب الله آتشی بر هیمنه رژیم صهیونیستی زد و افسانه شكست ناپذیری آن را بر باد فنا داد.

رژیم صهیونیستی به دنبال شكست سال های 1379 و 1385 خود از لبنان كوشید با اقدام های دیگری مانند محاصره غزه و حمله به آن كه منجر به جنگ 22 روزه شد، چهره خود را بازسازی كند.

با این حال، روحیه دمیده شده در كالبد مبارزان فلسطینی كه متاثر از پیروزی حزب الله بود، شكست دیگری را برای صهیونیسم جهانی رقم زد.

از آن به بعد نیز اشتباه های هر هفته و هر ماه مقام های این رژیم موقعیت نوزاد نامشروع غرب در خاورمیانه را بیش از پیش متزلزل كرد.

حمله به كشتی امدادرسان مرمره در آب های آزاد بین المللی و كشتن هشت نفر از سرنشینان غیرمسلح آن، ادامه شهرك سازی ها كه منجر به توقف مذاكرات به اصطلاح صلح با تشكیلات خودگردان و آغاز رایزنی های گروه های فلسطینی برای رسیدن به دولت وحدت ملی شد، طرح موضوع عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد و به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان سرزمینی مستقل (مشهور به سونامی سپتامبر)، بروز ناآرامی های داخلی در سرزمین های اشغالی به دلیل نارضایتی یهودیان مهاجر و ساكنان آن به گران شدن قیمت ها و مشكلات اقتصادی و سیاسی (موسوم به انقلاب پنیر) و... از جمله فراز و نشیب های پیش پای این رژیم طی سال های اخیر بوده است.

در این میان، لبنان نیز با طرح شكایت های متعددی در مراجع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، فشارها را بر این رژیم افزود.

نقض حریم هوایی و زمینی لبنان توسط سربازان صهیونیستی، اشغال چندین باره خاك برخی اراضی جنوبی و پرواز های شناسایی و گشت هواپیماهای جاسوسی و نقض قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد بارها با واكنش بیروت مواجه شد.

نمونه این تجاوزات در زمان احداث دیواره بتونی در مرز لبنان با سرزمین های اشغالی رخ داد كه پس از شكایت قاطعانه لبنان، این رژیم مجبور به عقب كشیدن دیواره به درون سرزمین های اشغالی شد.

** نفت و گاز؛ طمع جدید صهیونیسم در منطقه

----------------------------------------------------

مورد دیگری كه اخیرا نیز منجر به برخوردهای جدی مقام های لبنانی با صهیونیست ها شده است، اقدام رژیم صهیونیستی برای آغاز عملیات اكتشاف و بهره برداری از ذخایر نفت و گاز در مناطق مختلف است.

خبر بیست و چهارم اردیبهشت ماه خبرگزاری 'یونایتدپرس اینترنشنال' درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای انجام حفاری های مخفیانه نفتی در بلندی های اشغالی جولان در سوریه نیز بر همین امر تاكید دارد.

این خبرگزاری به نقل از نشریه صهیونیستی یدیعوت آحرونوت نوشت: 'عوزی لانداو' وزیر انرژی اسراییل چند هفته قبل تصمیم گرفت عملیات حفاری نفتی در بلندی های جولان را آغاز كند و كابینه نیز مخفیانه با این تصمیم موافقت كرد.

رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 میلادی (1346 خورشیدی) بلندی های جولان را اشغال كرد و كنیست این رژیم نیز قانون الحاق این منطقه به خاك فلسطین اشغالی را بر خلاف قوانین و معاهدات بین المللی در سال 1981 میلادی (1360 خورشیدی) به تصویب رساند.

رژیم صهیونیستی در ابتدای دهه 1990 میلادی برای حفاری های نفتی در منطقه جولان تلاش كرد ولی در دوره اسحاق رابین به خاطر تلاش برای برقراری مذاكرات بین تل آویو و دمشق عملیات حفاری مدتی متوقف شد.

در سال 1996 میلادی ( 1375 خورشیدی) بعد از ورود بنیامین نتانیاهو به صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی، درخواست این رژیم برای از سرگیری حفاری های نفتی در منطقه جولان افزایش یافت اما با توجه به اینكه سوریه در آن زمان این درخواست را محكوم كرد كابینه رژیم صهیونیستی عملیات حفاری از چاه های نفت در منطقه جولان را تكذیب كرد.

عملیات حفاری نفت و گاز در دریای مدیترانه از دیگر اقدام های این رژیم بوده كه طی سال های اخیر اعتراض لبنان را در پی داشته است.

این رژیم بر همین اساس، اقدام به اشغال 360 كیلومتر از آب های ساحلی لبنان كرده است.

روزنامه لبنانی 'الاخبار' دهم تیرماه با اشاره به تجاوز صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی به حق حاكمیت لبنان نوشت: اقدام 'جبران باسیل' وزیر انرژی لبنان كه هفته گذشته در نشستی در قبرس، سفیر رژیم صهیونیستی در این كشور را از جلسه اخراج كرد، فقط به صرف اعتراض به حضور وی در جلسه نبود، بلكه این اقدام اعتراضی مهم نسبت به قبرس نیز بود.

اشاره این روزنامه به اقدام خودسرانه قبرس برای امضای توافق نامه با رژیم صهیونیستی است كه بر اساس آن، 860 كیلومتر مربع از آب های ملی لبنان در اختیار صهیونیست ها قرار می گیرد.

باسیل هجدهم تیرماه نیز در اقدامی مشابه، ادامه سخنرانی خود در افتتاحیه كنفرانس بین المللی گاز قبرس را مشروط به اخراج سفیر رژیم صهیونیستی در این كشور، از محل برگزاری نشست كرد.

لبنان حدود دو سال پیش و در پی اعلام كشف یك میدان گازی و نفتی 'لویتان' با برآورد ابتدایی 50 میلیارد دلار در شرق دریای مدیترانه از سوی شركت آمریكایی 'نوبل انرژی'، حدود مرزهای دریایی خود را با رژیم صهیونیستی به سازمان ملل متحد ارایه كرد.

مقام‌های لبنانی معتقدند نقشه آنها بر اساس توافقنامه آتش‌بس سال 1328 است با این حال، اقدام‌های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، مقدمات شكایت بیروت به سازمان ملل متحد را به سبب نقض حریم 860 كیلومتر مربع از آب‌های این كشور فراهم كرد.

گرچه نتیجه شكایت ها، باز پس گیری 500 كیلومتر مربع از مساحت دریایی شد اما هنوز 360 كیلومتر مربع در چنگ رژیم صهیونیستی باقی مانده است.

سیزدهم تیرماه نیز 'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل متحد، با اشاره به كشف ذخایر گاز و نفت در سواحل آبی لبنان، از كشورهای منطقه خواست با تدوین قوانین و مقررات لازم از بروز تنش و درگیری بین لبنان و رژیم صهیونیستی در این زمینه جلوگیری كنند.

** تلاش رژیم صهیونیستی برای كنترل دریای مدیترانه

------------------------------------------------------------

رژیم صهیونیستی از هر حربه ای برای تسلط بر شاهراه های آبی منطقه بویژه دریای سرخ و دریای مدیترانه استفاده می كند.

این رژیم كه بارها از بسته شدن مسیرهای آبی بویژه در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ آسیب دیده است، می كوشد دریای مدیترانه را همچنان زیر سلطه خود داشته باشد تا از بسته شدن ناگهانی راه های رسیدن كالاهای اساسی و سلاح به خود جلوگیری كند.

بنابراین به نظر می رسد اهمیت این منطقه برای تل آویو بیش از دسترسی عادی به منابع انرژی آن باشد.

دوازدهم تیرماه خبرگزاری 'فلسطین الیوم' به نقل از روزنامه اسراییلی 'جروزالم پست' نوشت: یك افسر بلندپایه در نیروی دریایی اسراییل ادعا كرده حزب الله درصدد حمله به كشتی های باربری در محیط 30 كیلومتری پیرامون اسراییل است.

وی هشدار داد: موفقیت حزب الله در متوقف كردن حركت كشتی های تجاری به سمت دو بندر 'اسدود' و 'حیفا' برای اقتصاد و امنیت اسراییل پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

به گفته او، اسراییل 99 درصد واردات خود را از طریق دریا تامین می كند و حزب الله نیز به سبب در اختیار داشتن زرادخانه مهمی از موشك های هدایت شونده توسط رادار از جمله موشك های 'سی. 802' می تواند در صورت لزوم هدف هایی را در این منطقه از بین ببرد.

** آمریكا؛ آتش بیار معركه

-----------------------------------

پس از درگیری ارتش لبنانی و رژیم صهیونیستی در منطقه مرزی 'العدیسه' لبنان طی مردادماه سال 1389و كشته شدن یك افسر ‌صهیونیست، كمك 100 میلیون دلاری آمریكا به ارتش لبنان به حالت تعلیق درآمد.

در آبان‌ماه همان سال و پس از آنكه مقام‌های بلندپایه و گروه‌های سیاسی لبنان در گفته‌های خود، جایگزین كردن سلاح‌های سوری یا ایرانی را پیشنهاد كرده بودند، تعلیق كمك‌های نظامی آمریكا به این كشور رفع شد و 'جیمز ماتیس' فرمانده نیروهای مركزی آمریكا در خاورمیانه، راه بیروت را در پیش گرفت.

به گزارش سی‌ام آبان‌ماه 1389 روزنامه فرانسوی 'ناتو'، سفارت آمریكا طی بیانیه‌ای اعلام كرد 'آمریكا همچنان به حمایت خود از ارتش لبنان ادامه خواهد داد'.

ماتیس در این بیانیه تصریح كرد 'دولت آمریكا از سال 2005م. علاوه بر ارایه كمك‌های امنیتی با ‌آموزش به نیروهای ارتش لبنان، ارتش این كشور را به تجهیزاتی به ارزش 720 میلیون دلار مجهز كرده است'.

سفر هجدهم مهرماه1390 ژنرال 'جان قهوچی' فرمانده ارتش لبنان، به واشنگتن نیز در جهت تامین كمك‌های نظامی مورد نیاز لبنان بود كه آمریكایی‌ها می‌دانستند در صورت سر باز زدن از عمل به تعهداتشان، راه بیروت را به سمت سوریه و ایران بازتر خواهند كرد.

از یك سو، نیت آمریكا از اعطای كمك‌های نظامی به لبنان، باز كردن جای پایی در بازار اقتصادی خاورمیانه آن هم درست پشت مرزهای سرزمین‌های اشغالی است تا به این ترتیب، علاوه بر افزایش و�



:: برچسب‌ها: باغ , شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 360

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: