توانمندسازی جایگزین نگاه اعانه ای به اقتصاد شود
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محمد نهاوندیان' روز دوشنبه در همایش چالش های تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی افزود: دو نگاه متفاوت در حمایت از اقتصاد وجود دارد كه یكی نگاه اعانه ای و نگرش دیگر توانمندسازی بخش خصوصی است كه شاخص های متفاوتی را دربر می گیرد.

وی اظهار داشت: ممكن است راه اندازی بنگاه های اقتصادی به صورت فرمایشی یك سری تبلیغات و سر و صدا به همراه داشته باشد، اما لزوما توجیح اقتصادی ندارد و تحت تاثیر یك فشار سیاسی انجام می شود كه مدیریت آن نیز عموما توسط بخش دولتی است.

وی افزود: چنین بنگاه هایی بدون كمك دولت نمی توانند به حیات خود ادامه دهند، در حالی كه وقتی سخن از حمایت از تولید ملی به میان می آید باید حمایت در زیرساخت ها مد نظر قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تصریح كرد: دولت باید جبران یك سری از عقب ماندگی ها را با استفاده از منابع بیت المال انجام دهد و غیرمستقیم به كمك سرمایه گذاران بیاید، زیرا بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند هزینه ایجاد زیرساخت های لازم را بپردازد.

وی یادآور شد: فعالیت های اقتصادی باید توجیه داشته باشد و دولت ها باید با تقویت بازار سرمایه به كمك بخش خصوصی بشتابند.

وی تاكید كرد: دولت باید با حمایت استراتژیك در فضایی كه بازار رقابتی وجود ندارد، ریسك حضور بنگاه خصوصی را كم كند.

نهاوندیان افزود: وقتی رقبا از حمایت های بیشتری برخوردار هستند، دولت نیز باید وارد شده و علایم اطمینان بخش برای حضور بنگاه های خصوصی را ایجاد كند.

وی حمایت از توانمندسازی را مهمترین عامل تقویت مكانیزم رقابتی ذكر كرد و گفت: اگر می خواهیم بنگاه ها رقابت پذیر باشند باید این كار را در داخل تمرین كنند.

وی با اشاره به وظیفه دولت در توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی ها بیان كرد: نباید از وظایف دولت در این بخش غفلت كرده و خیال كنیم وارد یك فضای رقابتی در یك كشور پر درآمد شده ایم و از سوی دیگر نباید این امر را سلب اختیار از بخش خصوصی بدانیم.

نهاوندیان افزایش پیش بینی پذیری محیط پیرامونی را یكی از فعالیت های مهم كشور ذكر كرد و افزود: باید دید آیا اختیارات مدیران در حال افزایش است یا كاهش، چون این امر میزانی برای سنجش مقدار حمایت ها به شمار می رود.

وی یادآور شد: دولت باید با مكانیزم عرضه و تقاضا وارد بازار شود، نه این كه بازار را با قیمت های دستوری به هم بزند.

نهاوندیان ضمن اشاره به مباحث تحریم ها، بهترین راه مقابله با آنها را جلوگیری از وارد آمدن صدمه به ساختارهای اقتصادی ذكر كرد و افزود: اگر تحریم توانست نظام ارز تك نرخی ما را تكان دهد و نظام بانكی را تحت تاثیر قرار دهد، یعنی ما در مقابل تحریم ها مقاومت لازم را نداریم و باید مراقب باشیم تا آثار خود را بر ما نگذارد.

وی گفت: دو سال است كه رقابت پذیری ایران همراه با 141 كشور دیگر در مجمع جهانی اقتصاد سنجیده می شود و در برخی از این متغیرها ایران جزء 30 كشور نخست دنیا محسوب می شود.

اقتصام**3917 **9186/1594





:: برچسب‌ها: کودک , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: