اردن در سطح عالی در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران شركت می كند
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا، وی پس از دیدار با 'حسین امیرعبداللهیان' معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران در امان و دریافت دعوت 'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران از 'عبدالله دوم' شاه اردن برای شركت در این اجلاس این مطلب را بیان كرد.

این مقام اردنی با تاكید بر این كه روابط بین امان و تهران مبتنی بر احترام متقابل است ، تصریح كرد كه اردن از حق دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای حمایت می كند.

الطراونه در ارتباط با تحولات جاری در سوریه نیز با پیچیده خواندن شرایط در این كشور خاطر نشان كرد: امان بر مناسب بودن راهكار سیاسی و طرح عنان تاكید دارد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه سوریه در ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه تاكید كرد: اقدامات خشونت آمیز در این كشور در راستای راهكار سیاسی نیست.

این مقام اردنی در ارتباط با تحولات در بحرین نیز با تاكید بر اینكه در قبال تحولات منطقه همواره باید با حكمت و تدبیر عمل كرد ، گفت: بحرین نیز راهكار سیاسی دارد.

امیرعبداللهیان نیز پس از تسلیم پیام احمدی نژاد به نخست وزیر اردن در غیاب شاه این كشور ، در ارتباط با راه های گسترش بیش از پیش مناسبات و روابط بین تهران - امان گفت و گو و تبادل نظر كرد.

شاه اردن و وزیر خارجه این كشور در پاریس به سر می برند.

معاون وزیر خارجه تاكید كرد: تهران در زمینه گسترش روابط در زمینه های مختلف با اردن از جمله انرژی آمادگی دارد.

وی در ارتباط با تحولات در كشورهای منطقه از جمله بحرین و سوریه نیز با یاد آوری اینكه امان دارای مواضع متوازن نسبت به وضعیت در سوریه است، گفت: دیگران نمی توانند برای این كشور از خارج نسخه تجویز كنند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: راهكار سوریه صرفا غیرنظامی است و آنچه كه ما امروز شاهد آن هستیم تروریسم وارداتی به این كشور است.

وی با اشاره به اینكه در سوریه مطالبات مردمی وجود دارد و در قالب طرح اصلاحات بشار اسد رییس جمهوری این كشور در حال پیگیری است، خاطر نشان كرد: طرح كوفی عنان فرستاده سازمان ملل برای حل بحران سوریه متضمن بخش هایی از طرح اسد است.

معاون وزیر خارجه در امور عربی و افریقایی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای موفقیت طرح عنان از آن حمایت می كند و علاوه بر این حمایت خود را از مردم فهیم سوریه هم اعلام كرده است.

وی در ارتباط با وضعیت در بحرین نیز گفت: اوضاع در این كشور در مرحله انفجار است و تداوم سركوب و كشتار ، شرایط را پیچیده تر كرده است و راهكار در این كشور نیز صرفا سیاسی است و باید به راهكارهای نظامی كه فرصت را از طرح های سیاسی سلب می كند، خاتمه داد.

معاون وزیر خارجه امروز در جریان سفر یكروزه به امان همچنین در دیدار با محمود عباس رییس حكومت خودگردان فلسطین دعوت احمدی نژاد برای حضور در اجلاس عدم تعهد در تهران را تسلیم وی كرد.

شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد اوایل شهریور ماه امسال در تهران برگزار می شود.

ایران در این اجلاس برای دوره ای سه ساله، ریاست را بر عهده خواهد گرفت. جنبش غیرمتعهدها دارای 118 عضو است .

امیرعبداللیهان در دیدار با عباس تاكید كرد: هرگونه تلاش در ارتباط با فلسطین متضمن تقویت مقاومت و ایستادگی در مقابله با اهداف جاه طلبانه رژیم صهیونیستی و در مرحله دوم در برگیرنده وحدت گروه های فلسطینی است.

وی با اشاره به جنایات این رژیم و تحولات در منطقه خاطر نشان ساخت: مردم مظلوم فلسطین و گروه های فلسطینی باید از این تحولات، شرایط و فرصت حداكثر استفاده را بكنند.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینكه در سایه تحولات منطقه ترتیبات سیاسی - امنیتی جدیدی در حال شكل گیری است كه در آن رژیم صهیونیستی در ضعیف ترین موضع و فلسطین در قوی ترین وضعیت قرار دارد ، گفت: هرگونه سازش در ارتباط با فلسطین به علت فریب غرب و اسراییل تاكنون بی ثمر بوده است و مردم فلسطین باید سرنوشت خود را با وحدت رقم بزنند.

رییس حكومت خودگردان فلسطین نیز با اشاره به تداوم جنایات این رژیم و شهرك سازی ها و سیاست های اشغالگرانه تصریح كرد: این امور شرایط را برای مردم در فلسطین سخت كرده است .

عباس گفت: امروز با وجود برخی كمك ها مردم فلسطین نیازمند توجه بیشتر جامعه جهانی هستند و راهكار گفت و گو و مصالحه فلسطینی بهترین راه است.

وی با تشكر از مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فلسطین ابراز امیدواری كرد كه بتوان از فرصت پیش آمده در منطقه در راستای بهره برداری برای حل مشكل فلسطین استفاده شود و شرایط را برای اقامه نماز وحدت مسلمانان در قدس فراهم كرد.

معاون وزیر خارجه در پایان سفر یك روزه به امان و قبل از ترك اردن در گفت و گو با خبرنگاران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان به سوال های آنان پاسخ داد.

وی در این مصاحبه با تاكید بر اینكه تهران در تمام قضایای منطقه دارای مواضع شفاف و روشن است، گفت: در امور دیگر كشورها دخالت نمی كنیم و خاستگاه تمام تحولات منطقه اجتماعی و مردمی است .

امیرعبداللهیان افزود: هرگونه مداخله و ارسال سلاح از هر كشوری را قاطعانه محكوم كرده و آن را خطری برای ثبات و امنیت منطقه می دانیم و معتقدیم حضور نظامی در بحرین نیز خطایی راهبردی است.

وی گفت: سوریه امروز به علت قرارگرفتن در محور مقاومت مورد هدف دشمنان قرار دارد و تهران قاطعانه از اصلاحات در این كشور به رهبری اسد حمایت می كند.

این مقام وزارت خارجه در ارتباط با موضوع شیعه و سنی نیز گفت كه جمهوری اسلامی ایران همواره منادی وحدت است و همواره از عربستان نیز برای وحدت جهان اسلام دعوت به همكاری و تلاش مشترك كرده است و باید با هوشیاری و بصیرت تحولات در منطقه را رهگیری كرد تا افكار و اذهان مردم در جهان اسلام از موضوع اصلی یعنی فلسطین منحرف نشود.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همانگونه كه از حزب الله شیعه حمایت می كند از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی سنی نیز حمایت می كند.

وی عصر یكشنبه با بدرقه 'مصطفی مصلح زاده' سفیر ایران در اردن و جمعی از مقام های این كشور امان را به مقصد تهران ترك كرد.

خاورم**1436**1431





:: برچسب‌ها: فلوریدا , چشم انداز ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: