نخستین هم اندیشی مفهوم 'سینمای تجربی' برگزار شد
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مركز گسترش سینمای مستند و تجربی، این نشست با حضور شفیع آقامحمدیان مدیرعامل، اكبر حُر معاون پژوهشی و حسین خورشیدی معاون امور فرهنگی مركز گسترش سینمای مستند و جمعی از اساتید و سینماگران كشور همچون هوشنگ توكلی، اكبر عالمی، محیط طباطبایی، محمد تقی فهیم، حبیب الله بهمنی، مریم پوریامین، رهبر قنبری و عبدالله اسفندیاری برگزار شد.

آقامحمدیان در این نشست گفت: ما در مركز، به تعریف جدیدی می ‏اندیشیم، از این رو لازم است كه بدانیم مفهوم فیلم تجربی چیست؟ آیا فرد تازه كار می تواند كار تجربی انجام دهد و یا مفهوم تجربی ناظر بر تكنیك ها، موضوعات و فرم های جدید است؟

وی یادآور شد: ما برای رسیدن به این مفهوم به طور دقیق همایش تخصصی 'دور از سایه' را طرح ریزی كرده ایم كه در ابوموسی برگزار خواهد شد.

خورشیدی نیز در ادامه این نشست گفت: طی سالهای گذشته اولین مفهومی كه از سینمای تجربی گرفته می‏شد، اولین كار فیلمسازی بود كه برای ساخت اثر خود وارد مركز می‏شد و نام مركز گسترش سینمای مستند و تجربی بر اساس همین تولیدات شكل گرفت؛ اما در ماه های گذشته و با توجه به تغییر رویكرد سازمان سینمایی كشور، مركز از ساخت فیلم اول پرهیز می‏كند و در حیطه سینمای تجربی حرفه ای مشغول فعالیت خواهد شد.

وی یادآور شد: برای رسیدن به مفهوم سینمای تجربی سوالات زیادی در ذهن شكل می‏گیرد؛ اینكه ملاك ساخت فیلم تجربی چیست یا ساختار مولكولی یك فیلم تجربی چیست؟ در اصل مفهوم واحدی برای سینمای تجربی پیش بینی نشده كه یك فیلمساز با رعایت چند پارامتر می‏تواند به یك فیلم تجربی برسد.

معاون فرهنگی مركز افزود: بیشتر فیلمسازان نگاه شخصی خود هنگام فیلمسازی را مفهوم سینمای تجربی قلمداد می‏كنند كه این موضوع بسیار جای بحث دارد. زمانی كه صحبت از سینمای تجربی می‏شود، ذهن مخاطب بیشتر به سینمای غربی و فیلم های تاریخ سینمای غرب باز می‏گردد و تلاش مركز گسترش بر این است تا آثار خوبی در ایران تولید شود و این نگاه به سینمای ایران باز گردد.

در این نشست، حاضران هر یك به بیان دیدگاه های خود درباره سینمای تجربی پرداختند.

فراهنگ**1983**1588





:: برچسب‌ها: تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: