چاه های میدان گازی كیش بهار سال آینده تحویل كارفرما می شود
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شركت ملی نفت ایران، 'محمدرضا تاكایدی' تصریح كرد: براساس قراردادی كه با شركت متن منعقد شده در سه ماه نخست سال 1392 كل پروژه به كارفرما تحویل می شود.

وی افزود: بر اساس برنامه های كارفرما (شركت مهندسی و توسعه نفت) میزان ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود 38.3 تریلیون فوت مكعب و مقدار میعانات گازی در حدود 398 میلیون بشكه تخمین زده شده است.

به گفته وی، متخصصان ایرانی شركت ملی حفاری برای نخستین بار یك ریل كشنده دستگاه حفاری خشكی طراحی و برای حفاری همزمان این چاه‌ها به كار گرفته‌اند؛ با استفاده از این پایه می توان دكل را به راحتی جا به جا كرد و حفاری هر 6 حلقه چاه را همزمان با هم انجام داد.

بر اساس این گزارش، میدان گازی كیش در30 كیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد و پیشتر ارزیابی قابلیت هیدروكربوری افق آسماری، گروه بنگستان، خامی و دهرم، و حفاری نخستین چاه این میدان انجام شده بود.

این چاه تا عمق دو هزار متری حفاری شد، اما در آن زمان مته حفاری به مخزن هیدروكربوری نرسید و عملیات، نیمه كاره باقی ماند.

پس از گذشت سال‌ها از آن زمان، مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران با تلاش شركت ملی حفاری و با به كارگیری دستگاه حفاری 61 فتح، در سال 1383 حفاری همان چاه را ادامه داد و سرانجام مته حفاری درعمق چهار هزار متری از سطح زمین به مخزن گازی وارد و كشف این میدان گازی ثبت و اعلام شد.

میدان گازی كیش یكی از طرح‌ها و میدان‌های بسیار مهم كشور است كه برای تأمین مصارف داخلی و صادرات گاز در سال‌های آینده، در نظر گرفته شده است ، از این رو هم‌ اكنون این طرح در اولویت طرح‌های شركت مهندسی و توسعه نفت (متن) قرار دارد و توسعه آن در حال اجراست.

اقتصام**9189**1601





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: