روز اقتدار درعرصه تولید
نوشته شده توسط : hgu33

در جریان انقلاب اسلامی، به دلیل اعتصاب كارگران بخش های مختلف كشور، كاركنان بخش معدن و توسعه صنایع نیز دست از كار كشیدند و فعالیت های تولیدی در كشور دچار ركود شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی بر اساس اصول 44 و 45 این قانون، به لحاظ تغییر و تحولات بنیادی و جلوگیری از اتلاف ذخائر معدنی، شورای انقلاب اسلامی طی مصوبه ای از صدور اجازه بهره برداری جدید و یا تمدید مدت پروانه های قبلی ممانعت كرد و وزارت صنایع و معادن موظف شد كه قانون جدید معادن را تدوین كند.

در 27 فروردین 1359 شورای انقلاب اسلامی بهره برداری از معادن از سوی شركت ها و موسسات دولتی را بلامانع اعلام و در پی این امر طی ماده واحده ای كه به تصویب این شورا رسید دادستان كل كشور موظف شد كه ستادی به نام ستاد بهره برداری، حفظ و مراقبت معادن كشور تشكیل دهد.

ستاد یادشده پس از شكل گیری در تمام مراكز استانها و شهرستان ها براساس آیین نامه های مربوط موظف شد تا پس از بررسی وضعیت معادن و با تایید ستاد مركزی نسبت به تعیین بهره برداری اقدام نماید.

جهادگران عرصه صنعت و معدن در اثر تلاش و جدیت در كار، موفق به راه اندازی و فعال كردن بیش از 150 معدن مختلف در كشور شدند و زمینه های اشتغال را برای آنان كه ساكن در مناطق معدن خیز و مناطق همجواربودند، بوجود آوردند. از خود گذشتگی و تعهدات نیروهای بكارگرفته شده در این عرصه موجب شد تا روز به روز شاهد رشد و توسعه در این امر مهم باشیم.

افزایش درآمدها و رشد بهره وری در بخش های مختلف و همچنین رشد تقاضا و فعال تر شدن بانكها، بیمه، بورس و آموزش و همچنین گسترش بازارها، ارتقا نظام مدیریتی و حتی احترام به قانون، همه از دستاوردهای توسعه صنعتی و بهره برداری بهینه از معادن است.

امروز تقریبا در كلیه زمینه های صنعتی، كشاورزی، ساختمانی، داروئی، دفاعی، الكترونیكی، بهداشتی و … مواد معدنی و كانیهای اقتصادی بعنوان مواد اولیه و یا مواد خام و همچنین توسعه صنایع نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند و در مجموع یكی از اركان اصلی در اقتصاد هر كشور محسوب می شوند.

این گونه است كه ثروت های خدادادی و سرمایه های ارزشمند ملی به صورت امانتی نزد ماست تا از آنها به درستی استفاده كنیم و به نسل های آینده انتقال دهیم.

دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامگذاری شد تا به مهم ترین موتور محركه اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن نگاهی اندیشمندانه شود و در جهت رفع مشكلات این بخش كوشش و تلاش فراوانی صورت پذیرد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: لندن , کریسمس ,
:: بازدید از این مطلب : 220
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: