مهلت پاکستان به مهاجران افغان فردا پایان می‌یابد
نوشته شده توسط : hgu33

یک روز بیشتر به پایان مهلت پاکستان برای اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک اقامت، باقی نمانده است.

ماه گذشته، با سفر وزیر امور مهاجران افغانستان به اسلام آباد، پاکستان خروج اجباری مهاجران بدون اقامت را یک ماه به تاخیر انداخت.

قرار است حکومت ایالتی خیبر پختونخواه و دولت پاکستان بعد از پایان مهلت اعلام شده، اخراج اجباری مهاجرانی را که مدرک اقامت در این ایالت را ندارند، شروع کند.

دولت افغانستان هنوز تلاش می کند تا پاکستان را از اخراج گروهی و اجباری مهاجران، منصرف کند اما هنوز مشخص نیست که تلاش‌های دیپلماتیک دولت افغانستان نتیجه خواهد داد یانه.

با آنکه پاکستان بار ها به اخراج اجباری افغانهای فاقد اسناد و مدارک قانونی اقدام کرده، اما هر بار با تلاش های دولت افغانستان و وساطت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، برنامه اخراج اجباری مهاجران، اجرا نشده است.

اما این بار حکومت ایالتی خیبر پختونخواه به دلیل آنچه دست داشتن شماری از افغانها در اعمال تروریستی می خواند، اعلام کرده که برنامه اخراج اجباری مهاجران فاقد مدرک قانونی، به اجرا گذاشته خواهد شد.

مقام های حکومتی ایالت خیبر پختونخواه و وزارت امور مهاجرین پاکستان از تهیه فهرست کاملی از افغانهای فاقد مدرک قانونی خبر داده اند و گفته اند که با پایان مهلت داده شده، اگر پاکستان را ترک نکنند، با برخورد جدی پلیس مواجه خواهند شد.

آمار سازمان ملل نشان می دهد که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار افغان در پاکستان مهاجر اند که بیشتر آنها در شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه و نواحی اطراف آن زندگی می کنند.

البته آمار سازمان ملل متحد تنها کسانی را نشان می دهد که مدرک قانون اقامت دارند و در دفاتر مربوط به سازمان ملل متحد به عنوان مهاجر ثبت شده اند.

در همین حال مقام های کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می گویند، از دولت پاکستان و حکومت محلی خیبر پختونخواه خواستار نرمش و تجدید نظر در مورد اخراج اجباری مهاجران افغان شده اند.

دنیا اسلم‌خان، سخنگوی کمیساریای عالی در اسلانم آباد گفت آنها منتظر اقدامات پاکستان در رابطه با افغانها است تا براساس اقدامات پاکستان وارد عمل شوند.

اما بیتشتر افغانهایی که اسناد و مدارک قانونی اقامت ندارند و با اعمال فشارهای روز افزون پاکستان بر مهاجران روز به روز با مشکلات بیشتری مواجه می شوند، با آنهم حاضر به بازگشت داوطلبانه به افغانستان نیستند.

بی‌کاری، بی سرپناهی، وضعیت بد امنیتی، مشکلات آموزش و پرورش و گرانی قیمت مواد غذایی در افغانستان، از مهم ترین دلایلی است که سبب می شود مهاجران افغان سختی های مهاجرت را تحمل کنند اما به کشور خود باز نگردند.

امروز بیست و نهم جون است و مهلت اعلام شده از سوی پاکستان تا ۲۴ ساعت دیگر تمام می شود و مشخص نیست پاکستان و مشخصا حکومت ایالتی خیبرپختونخواه، این بار تا چه حدی در اجرای برنامه ای که اعلام کرده است، جدی است.

تصمیم پاکستان هرچه باشد، دلهره و نگرانی مهاجران افغان بیش از هر زمان دیگری محسوس است.





:: برچسب‌ها: پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: