طرح احداث شهرك صنعتی مشترك ایران و تركیه نهایی می شود
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا، سعیدلو كه دیشب در راس هیات بلندپایه ای وارد آنكارا شد، امروز دومین دیدار خود را با وزیر صنعت، علوم و فناوری تركیه انجام داد.

نهاد ارگون در این دیدار روابط ایران و تركیه را دیرینه و دوستانه توصیف كرد و گفت: دوستی میان ملتهای دوكشور گذشته بسیار طولانی دارد و ایران و تركیه دوكشوری هستند كه از بهترین روابط در منطقه برخوردار هستند.

او گفت: براین باورم كه متاسفانه روابط سیاسی و اقتصادی دوكشور با توجه به روابط دیرینه فرهنگی، تاریخی و دینی در سطح مطلوب گسترش نیافته و ما هنوز نتوانسته ایم به طور بهینه از ظرفیتهای عظیمی كه در دوكشور برای توسعه و تعمیق روابط وجود دارد، استفاده كنیم.

وزیر صنعت تركیه گفت: كندی حركت در روابط دوكشور چیزی نیست كه در شرایط كنونی دنیا مورد قبول باشد و ما باید قطعا سرعت عمل بیشتری در كارهایمان داشته باشیم و هماهنگی لازم را بین كردار و گفتار خود ایجاد كنیم.

نهاد ارگون تصریح كرد: ایران و تركیه به ویژه در زمینه صنایع از ظرفیت همكاری بالایی برخوردار هستند. ما فقط اگر در جهت بازارهای داخلی خود كاركنیم با بازاری به بزرگی 150 میلیون نفر روبه رو می شویم كه با افزودن جمعیت كشورهای منطقه، به بازار بسیار بزرگتری نیز خواهیم رسید.

وزیر صنعت تركیه گفت: چندسال پیش اقدام مشتركی برای احداث شهرك صنعتی مشترك در مرز دوكشور داشتیم و كمیته های مشتركی تشكیل داده و به پیشرفتهای خوبی نیز در این زمینه رسیدیم. از طرف ایرانی منطقه ساری سو و از طرف تركیه نیز منطقه دوغوبایزید برای احداث این شهرك مطرح شد كه مورد توافق نیز واقع شده است.

به گفته وی، برای تاسیس این شهرك باید زیرساخت حقوقی آن مطابق با حقوق بین المللی تهیه شود و در این رابطه متن پیش نویسی نیز آماده و جهت بررسی به وزارت امور خارجه تركیه ارائه شده است.

وی تاكید كرد، تركیه این طرح را بسیار با اهمیت ارزیابی می كند و نه تنها به نفع دوكشور است، بلكه كشورهای دیگر منطقه نیز خواهند توانست از این امكانات استفاده كند.

سعیدلو نیز گفت: ایران و تركیه از روابط بسیار گسترده فرهنگی و سیاسی برخوردارند و ظرفیت های موجود در دوكشور می طلبد كه همكاری اقتصادی بیشتری بین دوكشور صورت گیرد.

وی از ایران و تركیه به عنوان كشورهای متمدن و با تاریخ و فرهنگ بزرگ در منطقه یادكرد وافزود: ظرفیتهای خدادادی بسیار بزرگی در دوكشور وجود دارد و اراده سیاسی لازم در دوكشور نیز هست و خوشبختانه شرایط برای شكوفایی هرچه بیشتر مناسبات در همه زمینه ها فراهم است.

سعیدلو گفت: طبق گزارشهای بین المللی، جمهوری اسلامی ایران اكنون هفدهمین قدرت اقتصادی جهان است و در رشته های مختلف صنعتی در بعضی رده ها در مقام دهم تا پنجم قرار دارد. ایران در صنایع معدنی مربوط به استعدادهایی كه خداوند داده مثل سیمان جزو كشورهای پیشرفته است. 75 میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم. در تولید فولاد، روی و مس و امثال آن در ردیف كشورهای انگشت شمار دنیا هستیم. 64 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داریم. در فناوری جدید دانش بنیاد پیشرفتهای شایانی داشته ایم. در نرخ رشد تولید علم در جهان اول هستیم. امروز جزو باشگاه فضایی دنیا و همینطور عضو باشگاه هسته ای جهان هستیم و ایران مقام دوم داروهای با فناوری جهان را داراست.

معاون امور بین الملل رییس جمهوری تصریح كرد: همه ظرفیتها متعلق به جوانان مسلمانان چه در كشور ایران و چه در كشورهای دوست و برادر از جمله تركیه است. لذا همانطور كه تركیه نیز می خواهد، ما باید به سرعت همكاریها را بیشتر كنیم.

وی گفت: ایران نیز به طرح ایجاد شهرك صنعتی مشترك در مرز اهمیت می دهد و سعی خواهد شد در دو روز مذاكراتی كه در آنكارا بین كارشناسان و مسوولان دوكشور صورت خواهد گرفت، نهایی شود.

سعیدلو افزود: این موضوع را در نشست امروز با 'جودت یلماز' وزیر توسعه تركیه نیز درمیان گذاشتیم و امیدواریم به زودی شاهد اجرای آن باشیم.

معاون رییس جمهور امروز اولین دیدار خودرا با جودت یلماز به عنوان رییس طرف ترك كارگروه مشترك پیگیری روابط ایران و تركیه و كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی و تجاری دوكشور انجام داد و سپس به اتفاق وی در اولین نشست این كارگروه شركت كرد.

انتظار می رود سعیدلو امشب با 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر و فردا نیز با 'عبدالله گل' رییس جمهور تركیه دیدار و گفت و گو كند.

سعیدلو حامل پیامی از محمود احمدی نژاد به رییس جمهوری تركیه است.

احمدی نژاد رییس دوره ای جنبش عدم تعهد در پیام خود، عبدالله گل را برای شركت در شانزدهمین نشست سران 'جنبش عدم تعهد' در شهریور ماه آینده، به تهران دعوت كرده است.

خاورم**2011**230**1565





:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: