نیوزویك: اوضاع در سوریه به آمریكا ربطی ندارد
نوشته شده توسط : hgu33

این مجله نوشت: بی توجهی به امنیت لبنان در دهه 80 میلادی، باعث یكی از ویرانگرترین جنگ های داخلی شد. وسعت سوریه پنج برابر لبنان است و طبیعتا وضعیت امنیتی در این كشور ابعاد گسترده تری دارد. اما چرا باید ایالات متحده یك بار دیگر نقش پلیس را بازی كند و وارد معادلات منطقه خاورمیانه شود؟

از دهه 70 میلادی، آمریكا بخش بزرگی از منابع مالی اش را صرف خاورمیانه كرده است. در سال 1990، ایالات متحده 29 درصد از كل نفت جهان را مصرف می كرد و حساسیت نسبت به امنیت انرژی بسیار بالا بود. آمار فعلی حاكی است كه تا سال 2030، آمریكا مصرف كننده تنها 19 درصد از نفت جهان خواهد بود.

از سوی دیگر، در شرایطی كه حتی بودجه نظامی آمریكا هم تحت تاثیر مشكلات اقتصادی، در حال كاهش است، دخالت در كشوری دیگر، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

اما مهم ترین موضوع این است: دخالت در منطقه ای كه همه علیه شما هستند، چه فایده ای دارد؟

هیچ بحثی نیست كه آمریكا در خاورمیانه اشتباهاتی مرتكب شده است. اما كارهایی كه واشنگتن كرد و طبیعتا باید باعث خشنودی عرب ها می شد، مانند خروج مصر از چنگال شوروی سابق، نجات كویت از عراق و نجات عراق از صدام حسین، هیچ پاداشی برای ایالات متحده به دنبال نداشت.

آمار موسسه نظرسنجی پیو نشان می دهد كه در سال 2002، حدود 30 درصد از مردم تركیه و 25 درصد از اردنی ها نسبت به ایالات متحده، نگاهی مثبت داشتند. امروز این آمار به ترتیب، به 15درصد و 12 درصد كاهش یافته است.

مجله نیوزویك سپس با اشاره به موقعیت رو به رشد چین نوشت: امروز، چین به مصرف كننده بزرگ نفت تبدیل شده است و وابستگی اش به خاورمیانه هر روز بیشتر می شود. چین برای امنیت نفت هیچ كاری نمی كند و بودجه دفاعی اش هم تنها 8 درصد بودجه دفاعی ماست.

بالاخره اینكه جهان، امروز آماده پذیرش چین به عنوان یك بازیگر بین المللی است.

در نظرسنجی 'پیو' كه در 14 كشور جهان انجام شده، 42 درصد از پرسش شوندگان گفته اند كه چین، ابر قدرت اقتصادی دنیا است و تنها 36 درصد گفته اند كه آمریكا همچنان ابر قدرت اقتصادی است.

نیوزویك در پایان نوشت: در دوران ریاست جمهوری باراك اوباما، راهبرد بین المللی آمریكا را در بهترین شرایط می توان آشفته دانست و در بدترین شرایط باید اذعان كرد كه چنین راهبردی اساسا وجود ندارد. به نظر می رسد با توجه به آنچه گفته شد، بهتر باشد كه به چین اجازه دهیم تا نقش بیشتری در خاورمیانه ایفا كند و خود بیش از این، وارد حوزه هایی نشویم كه سودی برای منافع ملی آمریكا ندارد.

مترجمام**9163**‌1506





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: