' عروس دنا ' در محاق فراموشی
نوشته شده توسط : hgu33

ورود به این روستا با دورنما و چشم اندازی بسیار دیدنی، بی نظیر و شگفت انگیز همراه است كه خاطره آن همواره در ذهن هر مسافر و رهگذری ماندگار می ماند.

این شرایط درحالیست كه اگر كسی پای صحبت های مردمان خونگرم این روستا بنشیند، به عمق مشكلات آن پی خواهد برد.

'سید رحیم شیخی' متولی امامزاده' سید محمد' روستای خفر پیرمردی 66 ساله است كه درباره سابقه این روستا به گزارشگر ایرنا گفت: پیشینه خفر به حدود یكهزار سال قبل و سكونت در آن به دوران حكومت ساسانیان باز می گردد.

وی با اشاره به همجواری روستای خفر با دنا و زاگرس مركزی در منطه پادنای سمیرم تصریح كرد: فاصله این روستا از مركز شهرستان 86 كیلومتر و از اصفهان 250 كیلومتر است.

وی اضافه كرد: عموم مردم این روستا باغدار هستند و تعدادی از آنها نیز به كشور كویت مهاجرت كرده اند و تابستان ها به این روستا سر می زنند.

سید رحیم از مسوولان اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خواست تا نسبت به منطقه سمیرم و معرفی این روستای نمونه گردشگری توجه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین جمعیت این روستا را نزدیك به دو هزار نفر عنوان كرد و ادامه داد: همزمان با ورود عشایر، جمعیت این روستا و مناطق همجوار آن بیش از سه هزار نفر می شود.

سید رحیم به بخشی از مشكلات این روستای كهن و به نام ایران اشاره كرد و گفت: این روستا در زمستان قطعی برق زیاد دارد.

وی یكی دیگر از مشكلات خفر را نبود پزشك دائم در این روستا عنوان كرد و افزود: تنها هفته ای یك روز شاهد حضور پزشك در خانه بهداشت روستا هستیم.

دهیار روستای خفر هم در گفت و گو با گزارشگر ایرنا اظهارداشت: این روستا از سال 89 بعنوان روستای نمونه گردشگری معرفی شد و قرار بود اعتباراتی خاص برای اینگونه روستاها درنظر گرفته شود.

'سید مجید موسوی' با اشاره به برگزاری نشست ها و جلسه های زیاد به منظور اختصاص این اعتبار برای روستای خفر تصریح كرد: هیچ اعتبار ویژه ای در رابطه با نمونه بودن این روستا تخصیص پیدا نكرد و خفر تنها نام روستای نمونه را یدك می كشد.

به گفته وی، این روستا از بسیاری از زیرساخت ها ازجمله جاده ورودی، معابر و كوچه ها، برق، آنتن تلفن همراه، آموزش و پرورش دوره های راهنمایی و دبیرستان، امكانات فرهنگی و ورزشی بی بهره است.

وی تنها جاده دسترسی به این روستا را دارای سراشیبی و خطرناك ذكر كرد و اظهار داشت: این جاده در فصل زمستان خطرات بیشتری دارد و در مواقع بارش برف یك تا دو روز هم بسته می شود.

موسوی اضافه كرد: كوچه های روستا نیز مدت زیادی در زمستان بسته اند و عملا هیچ خودرویی امكان ورود به كوچه ها و معابر این روستا را ندارد.

به گفته وی، نیاز است با توجه به واقع شدن روستا در دامنه دنا و یخچال های طبیعی آن، گازكشی به این منطقه در دستور كار فوری شركت گاز استان اصفهان قرار گیرد.

دهیار خفر درباره جمع آوری زباله از این روستا هم توضیح داد: این كار توسط دهیاری و هفته ای دو نوبت انجام و زباله ها به 50 كیلومتری روستا و به منطقه ای بنام قنات منتقل می شود.

به گفته وی، دهیاری روستا با همكاری اهالی، طرح تفكیك زباله از مبدا را انجام می دهند كه به میزان زیادی این طرح در خفر موفق بوده و باعث شد مردم دیگر زباله های خود را داخل رودخانه این منطقه نریزند.

دهیار روستای نمونه گردشگری خفر اظهار داشت : با این وجود و به سبب سختی شرایط رفت و آمد در زمستان برخی روزها شاهد ورود زباله به داخل رودخانه هستیم.

موسوی درباره وضعیت بهداشت و درمان روستا گفت: در زمان حاضر پزشك دائم در روستا مستقر است و این موضوع در فصل زمستان به سبب بارش برف به یك روز در هفته كاهش می یابد.

به اعتقاد دهیار روستا، خفر هیچگونه امكانات ورزشی و فرهنگی ندارد.

وی اظهار داشت: 27سال قبل ساختمانی برای خوابگاه كوهنوردان صعود كننده دنا در این روستا بنا نهاده و اسكلت فلزی آن نیز بنا شد و فرمانداری در چند سال اخیر 100 میلیون تومان برای احداث این خوابگاه مصوب كرد.

وی با بیان اینكه پیمانكار، اسكلت فلزی را خراب كرد و دیگر خبری از ادامه كار نشد، اظهارداشت: در این روستا مدتی پیش شایع شد كه اعتبار مذكور به ورزشگاه نقش جهان اصفهان اختصاص یافته است.

موسوی شبكه برق روستای خفر را فرسوده دانست و افزود: فصل زمستان با یك وزش باد شاهد قطع برق برای حتی چند روز هستیم كه ضروری است مسوولان برای نوسازی شبكه برق روستا اقدام كنند.

دهیار روستای خفر به آنتن دهی ضعیف تلفن همراه در این روستا اشاره كرد و گفت: آخرین آنتن بی تی اس موبایل در كنجه كوه بیشتر از 45 كیلومتر با روستا فاصله دارد كه باعث ضعف در آنتن دهی تلفن های همراه می شود.

وی در ادامه حضور عشایر در این منطقه بكر بویژه دنا و دامنه های بی نظیر آن را نگران كننده قلمداد كرد و افزود: منطقه آسمانی در شمال روستا از جمله مناطقی بود كه بیشتر از 17 سال محیط زیست اجازه ورود عشایر به آن محل را نمی داد.

موسوی خاطرنشان كرد: امسال همین منطقه برای عشایر آزاد شد و دام های عشایر به واقع این منطقه بكر و بی نظیر را نابود كردند.

وی خواستار برخورد با این موارد غیر قانونی و افزایش جریمه عشایر و دام های مازاد بر پروانه چرای آنان شد.

دهیار خفر یكی از مهمترین مشكلات این روستای را افزایش مهاجرت ساكنان به مناطق دیگر عنوان كرد و گفت: در سال گذشته و با تعطیل شدن مدرسه راهنمایی دخترانه بیشتر از 40 خانوار به اجبار مجبور به مهاجرت به دیگر شهرها از جمله شهرستان شهرضا و یاسوج شدند.

به گفته وی، این روستا یك مدرسه ابتدایی و راهنمایی پسرانه دارد و از دبیرستان بی بهره است و دانش آموزان و خانواده ها مجبور هستند به دیگر شهرها مهاجرت كنند.

وی سپس به اهمیت موضوع گردشگری روستای خفر اشاره كرد و گفت: مسوولان باید با هماهنگی و توجه به نمونه بودن و ویژگی های منحصر به فرد این روستا بیش از پیش بكوشند و برای توسعه گردشگری بكوشند.

به اعتقاد وی، مسوولان محیط زیست نیز باید بیش از این برای ارتقای سطح حفاظتی دنا و روستای خفر بكوشند.

موسوی تصریح كرد: سال ها است مدیریت منطقه حفاظت شده دنا در اختیار محیط زیست استان مجاور(كهگیلویه و بویر احمد) است و همین امر مشكلات زیادی را برای مردم محلی استان اصفهان ایجاد كرده است.

دهیار خفر خاطرنشان كرد: متاسفانه محیط زیست فعالیت قابل توجهی در روستای خفر نداشته است.

وی همچنین مشكل دیگر این روستا و سایر روستاهای همجوار از جمله 'خینه'، 'دیلی' و 'عربشاه' را دوری از پمپ بنزین عنوان كرد و گفت: نزدیك ترین پمپ بنزین به این روستا در شهر 'حنا' و در فاصله46 كیلومتری است كه خودروهای این روستا با رفت و برگشت به آن جایگاه، بنزین خودروهایشان تمام می شود.

وی یكی از مشكلات مردم در مواجهه با گردشگران را تخریب باغ ها و ایجاد آلودگی محیط زیست توسط مسافران بیان كرد و افزود: مسوولان باید همه جوانب توسعه را در نظر بگیرند و همزمان هم برای رفاه مردم و هم گردشگران چاره جویی كنند.

به گزارش ایرنا، برخی سازمان ها و نهادها نیز اقدام به توزیع و انتشار بروشور ها و نقشه هایی از این روستای نمونه گردشگری استان اصفهان كرده اند كه آرم و نشان سازمان هایی همچون برنامه عمران سازمان ملل متحد و محیط زیست ایران در سایت های مختلف اینترنتی قابل مشاهده است.

روستای خفر از توابع شهرستان سمیرم در فاصله 86 كیلومتری جنوب سمیرم و 250 كیلومتری جنوب اصفهان در دامنه دنا و زاگرس مركزی واقع است.

گ/7147/1011





:: برچسب‌ها: دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 291
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: