روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۲۹ جوزا
نوشته شده توسط : hgu33

سفر رئیس‌جمهور کرزی به عربستان سعودی و تلاش‌ها برای مذاکره با طالبان، تبدیل شدن روسیه و چین به نیروهای جایگزین برای ناتو در افغانستان و آمادگی غزنی برای نامگذاری به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح نوشته است که حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان که برای شرکت در مراسم تشییع ولیعهد عربستان سعودی به این کشور سفر کرده، احتمالا در حاشیه این سفر، یک بار دیگر خواستار همکاری عربستان سعودی برای موفقیت مذاکرات صلح با طالبان خواهد شد.

نویسنده هشت صبح اما به بهانه این مسئله، ساختار نظام عربستان سعودی را ارزیابی کرده و نوشته است که با توجه به نظام "شاهی مطلقه" در عربستان سعودی، بعید است که خانواده حاکم، از حمایتی که برخی حلقات موجود در این کشور از گروه‌هایی همچون طالبان و القاعده انجام می‌دهند، بی‌خبر باشد.

این روزنامه پرسیده است که با توجه به شرایط نظامی و سیاسی افغانستان، آیا عربستان سعودی پایان جنگ در این کشور و مصالحه دولت افغانستان با طالبان را به سود خود می‌بیند؟

هشت صبح افزوده است که دولت افغانستان قبل از تکرار درخواست همکاری عربستان سعودی، باید به این مسئله توجه کند.

روزنامه ماندگار نوشته است که اخیرا سفیر روسیه در کابل به ولایات شمالی افغانستان سفر کرده است و نویسنده به بهانه این مسئله، نوشته است که روسیه در پی "تجدید مناسبات" خود با افغانستان است و می‌خواهد نقش فعال‌تری در مسایل افغانستان داشته باشد.

ماندگار نوشته است که کشورهای عضو ناتو در ده سال گذشته در افغانستان موفق نبوده‌اند و حالا که این نیروها در آستانه خروج از افغانستان قرار دارند، کشورهایی همچون روسیه و چین، می‌خواهند جای خالی آنها را در افغانستان پر کنند، اما به نوشته این روزنامه، نه با حضور نظامی، بلکه با برنامه‌های اقتصادی و سیاسی.

نویسنده ماندگار افزوده است که بسیاری از برنامه‌های اقتصادی و ساخت‌وساز تاسیسات و کارخانه‌هایی که روسیه سال‌ها قبل در افغانستان آغاز کرده بود، ناتمام مانده و ازسرگیری این برنامه‌ها می‌تواند روسیه را یک بار دیگر در عرصه اقتصادی افغانستان مطرح کند.

روزنامه سروش ملت نوشته است که کمتر از یک سال به نامگذاری ولایت غزنی افغانستان به عنوان "پایتخت فرهنگی جهان اسلام" باقی مانده، اما به نوشته این روزنامه، برنامه‌ها برای آماده ساختن غزنی برای چنین لقبی، با کندی پیش رفته است.

این روزنامه نوشته است که نامگذاری غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، فرصت خوبی برای افغانستان بود تا از آن به بهترین شیوه استفاده می‌کرد، اما به نوشته این روزنامه، این شهر هنوز فاقد ابتدایی‌ترین امکانات شهری است.

روزنامه سرنوشت به بهانه اعلامیه وزارت داخله (کشور) افغانستان در مورد کشته شدن بیش از چهل نفر از مخالفان مسلح در بیست و چهار ساعت گذشته و همچنین ادعای طالبان به وارد کردن تلفات به نیروهای امنیتی افغانستان، پرسیده است که آیا کشتن مخالفان از هر دو طرف، به معنای پیروزی در جنگ است؟

این روزنامه نوشته است که هر دو جناح درگیر در افغانستان، باید به این حقیقت پی ببرد که در کشتن افراد یکی دیگر، پیروز نخواهند شد و این روند تا سال‌های سال ادامه خواهد یافت، از این رو، به نوشته سرنوشت، باید راه دیگری برای حل مخالفت‌ها جستجو شود، راهی جدا از جنگ.





:: برچسب‌ها: عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: