بهترین جایزه قرائت قرآن
نوشته شده توسط : hgu33

پس از برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن جوانان هلال احمر، قرار شد شركت كنندگان در این مسابقات خدمت تعدادی از مراجع تقلید برسند و از رهنمودهای آنان در مسائل قرآنی بهره برگیرند.

با شنیدن این خبر شور و اشتیاقی میان شركت كنندگان بوجود آمد و نوجوانان و جوانان شركت كننده كه از استان های سراسر كشور به شهرستان قم آمده بودند، لحظه شماری می كردند تا جان های تشنه خود را از معارف ناب و نمونه های اخلاق عملی سیراب كنند.

منزل مرحوم آیت الله اراكی از سادگی و در عین حال از معنویت خاصی برخوردار بود و هر چند این اسوه اخلاقی برای برخی از جوانان ناشناخته بود ولی در همان لحظات اول، نورانیت و معنویت این عارف الهی باعث شد تا جوانان زانوی ادب به زمین زده و در محضر این مرجع فقیه گردآمدند.

در ابتدای این مراسم همانگونه كه از قبل اعلام كرده بودند نفر اول رشته قرائت با صدایی دلنشین به تلاوت قرآن پرداخت و فضای معنوی آن جلسه را به عطر قرآن معطر ساخت.

مجری این مراسم پس از ارائه گزارشی به معرفی نفرات برتر پرداخت و از آیت الله اراكی درخواست كرد تا جملاتی را به یادگار برای شیفتگان قرآنی بیان كند.

آیت الله العظمی اراكی به دلیل كهولت سن به سختی صحبت می كرد و به همین دلیل حاضران مراسم مجبور بودند تمام حواس خود را متمركز كنند تا سخنان این مرجع تقلید را متوجه شوند.

ایشان در ابتدا به ذكر چند نكته اخلاقی اشاره كردند و مطالبی درباره قیامت بیان كردند كه گریه های این مرجع تقلید باعث منقلب شدن حاضران شد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود به این بیت از سعدی كه 'گر تو قرآن بدین نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی' اشاره كرد و همین جمله باعث تعجب شركت كنندگان و توجه آنان به نفر اول این مسابقه شد. چون قرائت زیبای این قاری، بدون نقص و اشكال بود و تمام نكات تجویدی را نیز رعایت كرده بود.

آیت الله اراكی برای حاضران درباره ویژگی های قرآئت و تلاوت قرآن توضیحاتی داد و تاكید كرد كه قاریان قرآن نباید خود را در قید و بند نكات تجویدی و مسائل قرائت محصور كنند بلكه لازم است به مفاهیم و معانی آیات توجه كرده و بر اساس معنای آیات، به تلاوت بپردازند و اگر قرار باشد قاریان قرآن با بهترین صدا قرآن را تلاوت كنند ولی به مفهوم و معانی آیات توجه نداشته باشند، در اصل آبروی اسلام را برده اند.

با این توضیحات، مخاطبان منظور این مرجع تقلید را دریافتند و بهترین درس برای قاریان و حافظانی بود كه در مراسم حضور داشتند.

پس از سخنرانی و ادای احترام شركت كنندگان به این مرجع تقلید، برخی از حاضران حلقه وار اطراف نفر اول رشته قرائت در این مسابقه را گرفتند و از او پرسیدند كه چه احساسی از سخنان آیت الله اراكی داشته است. چون در آن زمان درك و فهم این شعر برای بعضی افراد سنگین بود اما قاری این مراسم كه درس بزرگی از محضر این استاد اخلاق گرفته بود، با افتخار و تبسم گفت: امروز بهترین جایزه در عمرم را گرفتم.

این خاطره هنوز در ذهن بسیاری از شركت كنندگان در مسابقات قرآن هلال احمر باقی است و امروز كه شاهد مسابقات متعدد قرآنی در سطح كشور هستند با یادآوری سخنان آیت الله اراكی، معیار تلاوت واقعی را در نظر گرفته و تلاش می كنند هنگام قرائت قرآن در قید و بند مسائل تجویدی و صوت و لحن نباشند بلكه با تدبر در آیات قرآن و بر اساس معانی آیات، بهترین تلاوت را ارائه می كنند.

رهبر معظم انقلاب بارها در دیدار با جامعه قرآنی كشور به این نكته اشاره كرده و قاریان قرآن را از تلاوت بدون تدبر نهی كرده اند، همانگونه كه در آیات و روایات بسیاری بر این مطلب تصریح شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با قاریان فرمودند: آیا اینكه قرآن را با صداي خوش تلاوت كنیم یا تلاوت خوش را بشنویم و از آن لذّت ببریم كافي است؟ نه. چیز دیگري لازم دارد. آن چیست؟ آن تدبر در قرآن است.

ایشان با تاكید بر این مساله كه تلاوت قرآن با صداي خوش، كار بسیار خوبي است، فرمودند: به دو شكل می توان قرآن را تلاوت كرد. یكی كسی كه صرفا خوانندگی می كند و دیگر این كه قرآن را با همین صوت و لحن و آهنگ‏ به شكلی بخوانند كه در دل ها خشوع ایجاد كند و دل را به یاد خدا بیندازد.

به همین دلیل رهبر انقلاب به قاریان سفارش كردند تا مساله ایجاد خشوع در هنگام قرآن خواندن را جزو ضوابط تلاوت های خود قرار دهند.

از: محمدرضا جعفرملك

فراهنگ 1883**





:: برچسب‌ها: تابستان , شهری , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: