تلاش برای پیشرفت مذاكرات - انتظار جامعه جهانی از نشست مسكو
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا، دور جدید نشست هسته ای ایران و گروه 1+5 بیست و نهم و سی ام خرداد ماه جاری در شرایطی در پایتخت سرزمین پهناور اسلاوها برگزار می شود كه جامعه جهانی انتظار دارد طرف های غربی با واقع بینی بیشتر و گذر از طرح خواسته های غیرمنطقی گام جدیدی در راستای ثمربخشی این دور از گفت و گوها با تهران بردارد.

از سوی دیگر اظهارات مقام های غربی طرف گفت و گو با ایران در مذاكرات هسته ای در روزهای اخیر و جهت گیری های سازمان های بین المللی در ارتباط با این رویداد مهم جهانی نیز دال بر وجود اختلاف میان آنان در خصوص نحوه تعامل با ایران در نشست مسكو می باشد.

هر چند فضای حاكم بر مناسبات ایران و گروه 1+5 و اعتمادآفرینی ایجاد شده از سوی كشورمان در چند هفته باقی مانده به نشست مسكو به دلیل سستی اتحادیه اروپا در برگزاری نشست های معاونین و كارشناسان تا حدودی تیره شد، اما رویكرد منطقی دیپلماسی ایرانی در آستانه مذاكرات و حمایت قدرت های تاثیرگذار مانند چین و روسیه از این اقدام سازنده موجب شد كه طرف های غربی گریزی از بازگشت به مدار دیالوگ و ابراز امیدواری به نتیجه بخش بودن نشست مسكو نداشته باشند.

'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی كشورمان در این راستا با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفتگوهای موفق در مسكو با كشورهای 1+5 ، عدم پایبندی طرف مقابل به برگزاری نشست های كارشناسی را باعث تاسف دانست و ابراز امیدواری كرد كه گروه 1+5 آمادگی ورود به بحث جدی درباره پیشنهادهای ایران را كه به عنوان دستور كار با خانم اشتون توافق شده است، پیدا كند.

جلیلی با بی منطق و غیرقانونی خواندن راهبرد فشار علیه ایران افزود: ایران به همكاری خود با آژانس در چارچوب پادمان ادامه می دهد و بر تثبیت حقوق مصرح خود به ویژه حق غنی سازی اورانیوم اصرار دارد.

در همین راستا 'علی اكبر صالحی' وزیر امورخارجه كشورمان نیز در كنفرانس خبری مشترك با همتای روسی خود در تهران با بیان اینكه رویكرد آغاز شده از مذاكرات استانبول 2 تاكنون درست بوده است، گفت كه نسبت به نتیجه نهایی مذاكرات ایران و 1+5 خوشبین است.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ایران چه انتظاری از روسیه در رابطه با موفقیت آمیز بودن مذاكرات مسكو دارد؟، اظهار داشت: به اعتقاد ما جهت گیری هر دو طرف برای حل و فصل این مساله صحیح است.

وی تصریح كرد: دو نشست برگزار شده درجهت صحیحی جلو رفته و امیدواریم نشست مسكو نیز در جهت سازنده ای پیش رود.

وزیر امورخارجه افزود: باید با صبر، حوصله، تحمل و تامل نسبت به این حادثه برخورد كرد.

اظهارات رییس دستگاه دیپلماسی كشورمان در كنفرانس خبری مشترك با لاوروف مبنی بر ضرورت در پیش گرفتن 'صبر و حوصله' در مذاكرات هسته ای، تاكیدی دوباره بر تلاش های ارزنده جمهوری اسلامی برای اقناع طرف های غربی گروه 1+5 برای حركت در چارچوب عرف بین المللی نشست های دوجانبه بود.

در واقع ایران از ابتدای مذاكرات 'استانبول2' تاكنون در دورهای مختلف نشست هسته ای با اعضای 1+5 با ارایه بسته پیشنهادی خود و طرح درخواست های منطقی و اصولی اثبات كرده است كه بر ضرورت پیروی از اصل احترام متقابل در مذاكرات باور دارد و زیر بار خواسته های زورگویانه و تهدیدآمیز نمی رود.

پیروی از این اصول موجب شد كه افكار عمومی جهانی از نشست استانبول به این سو نگاهی توام با واقع بینی نسبت به رویكردهای منطقی تهران در گفت و گو با گروه 1+5 داشته باشد و این امر فضا را برای ادامه مذاكرات طرفین در مسكو تا حدودی تلطیف كند.

در همین خصوص 'بان كی مون' دبیركل سازمان ملل بار دیگر بر تعامل و مذاكرات سازنده میان گروه 1+5 با تهران تاكید كرد و خواستار تبیین اقدامات اساسی برای دستیابی به توافق نهایی در مسكو شد.

ظرف سه ماه گذشته این سومین مذاكرات پیچیده و فشرده میان دیپلمات های آمریكا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان با مذاكره كنندگان هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.

در مذاكرات استانبول، همكاری سازنده و ارایه راهكارهای روشن و منطقی از سوی جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا دولت های مذاكره كننده با انتشار بیانیه هایی از نتیجه مذاكرات ابراز رضایت كنند.

از سوی دیگر یكی از دیپلمات های غربی كه خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار ایرنا در مقر سازمان ملل گفت : بعد از نشست استانبول فضای بسیار مثبتی ایجاد شد، هیات ایرانی در بغداد نیز با ارایه راهكارهای مدون و مشخص در مذاكرات حاضر شد، اما طرف های غربی تنها به كلی گویی و بیان برخی مسایل آن هم به صورت شفاهی پرداختند به همین دلیل در بغداد نتیجه ای كه همگان انتظار داشتند، حاصل نشد.

در این راستا سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز ابراز امیدواری كرد كه همه طرف ها برای پیشبرد مذاكرات هسته ای در مسكو تلاش كنند.

'لیو وی مین' گفت: همه باید در این گفت و گوها و برای به نتیجه رسیدن آن بردباری نشان داده و تنها بر پیشبرد مذاكرات متمركز شوند.

وی با اشاره به رایزنی های چین و مسكو قبل از مذاكرات افزود: دو طرف در خصوص این موضوع مشورت هایی انجام داده اند.

دیپلمات چینی با اشاره به اینكه همه فرایند در این خلاصه می شود كه مهمترین محور برای حل و فصل مساله رایزنی و گفت و گو است و همه باید این موضوع را مورد اهتمام قرار دهند، اضافه كرد: پكن خود را نسبت به حل صلح آمیز موضوع هسته ای ایران ملزم می داند و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد كرد.

در این میان بدیهی است كه نشست مسكو نیز تنها یكی از دور های مذاكره میان كشورمان و اعضای گروه 1+5 است و همان طور كه مقام های ارشد ایرانی و نیز دیپلمات های غربی بارها تاكید كرده اند، نمی توان انتظار داشت تمامی مسایل و اختلافات میان طرفین در نشست مسكو حل و فصل شود.

روس ها نیز به عنوان میزبان این دور از نشست كه همواره بر ضرورت حل و فصل گام به گام پرونده فعالیت های هسته ای صلح آمیز كشورمان تاكید دارند، در روزهای اخیر به كرات از ضرورت برداشتن گام های متقابل از سوی طرفین مذاكره سخن گفته اند.

در این ارتباط، 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری نسبت به نتایج برگزاری مذاكرات ایران و اعضای 1+5 در مسكو و تشكر از علاقه مندی ایران به موفقیت این نشست، از آمادگی كامل مسكو برای برپایی دور آتی نشست هسته ای خبر داد.

مقام های روس كه حساب ویژه ای روی نشست مسكو به عنوان بستری برای بازتعریف نقش و جایگاه كرملین در معادلات بین المللی باز كرده اند، در آستانه این رویداد مهم بارها بر ضرورت لغو تحریم های یكجانبه ایران از سوی غرب به سركردگی آمریكا تاكید كرده اند.

با این نگاه بود كه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به تازگی در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست اخیر سازمان همكاری های شانگهای در پكن به صراحت اعلام كرد كه از حق ایرانی برای فعالیت های هسته ای صلح آمیز حمایت می كند.

هر چند اعضای غربی گروه 1+5 تحت تاثیر سیاست های یكجانبه گرایانه آمریكا رویكردهای متفاوتی را در قبال نشست آتی مسكو در پیش گرفته اند، حتی 'گیدو وستروله' وزیر امور خارجه آلمان نیز در دیدار با 'علی اكبر صالحی' وزیر امور خارجه ایران، شرایط موجود را فرصت مناسبی برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران دانست و ابراز امیدواری كرد كه گفت و گوهای مسكو با موفقیت برگزار شود.

مجموعه این شرایط نشان می دهد كه جامعه جهانی انتظار دارد غربی ها با اجتناب از رویكردهای یكجانبه گرایانه و زورگویانه و كنار گذاشتن اقدامات خارج از عرف بین المللی مانند اعمال تحریم های یكجانبه علیه كشورمان و طرح درخواست غیرمنطقی، گام های تازه برای ثمربخش شدن نشست مسكو بردارند.

اروپام/518 **1514





:: برچسب‌ها: هندوستان , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 473
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: