ایران و روسیه بر ضرورت توسعه همكاری های فرهنگی دوجانبه تاكید كردند
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش ایرنا، بوسگین روز چهارشنبه در دیدار خرمشاد با وی در مسكو با اشاره به جایگاه ویژه فرهنگ و ادب ایران زمین در میان مردم روسیه گفت: سیاست توسعه روابط و همكاری های فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را با جدیت دنبال می كنیم.

معاون وزیر فرهنگ روسیه به علاقه فراوان مردم روسیه به ویژه قشر روشنفكر این كشور به فرهنگ پارسی و شعرای ایرانی اشاره كرد و افزود: از توسعه همكاری های فرهنگی میان دو كشور استقبال می كنیم.

وی اظهار داشت: دو كشور زمینه های خوبی در حوزه های موزه، سینما و نشر كتاب برای توسعه مناسبات دوجانبه دارند كه باید با اتخاذ تدابیر مناسب آنها را از قوه به فعل درآورد.

وی خاطرنشان كرد: فرهنگ موسیقی در ایران و روسیه توسعه یافته است و با توجه به علاقه فراوان به ابزار آلات موسیقی مردمی در روسیه، آماده همكاری در این عرصه با ایران هستیم.

معاون وزیر فرهنگ روسیه از آموزش های فرهنگی و هنری به عنوان حوزه مهمی برای همكاری میان دو كشور یاد و برای تعامل در این زمینه ابراز علاقمندی كرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به علاقه مردم ایران به نویسندگان روس به انتشار آثار بزرگانی همچون تولستوی و داستایفسكی در ایران اشاره و خاطرنشان كرد: خوشبختانه اراده سران دو كشور بر توسعه روابط دوجانبه استوار شده است و این امر موجب تعمیق همكاری ها و روابط فرهنگی دوجانبه می شود.

وی ادامه داد: هفته فرهنگی ایران در روسیه برگزار می شود و در سال 2013 نیز هفته فرهنگی روسیه در ایران برگزار خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر هفته فرهنگی می توانیم هفته سینمایی هم در دو كشور ایران و روسیه برگزار كنیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با بیان اینكه روسیه دارای تجارب خوبی در زمینه سینما می باشد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم دارای مكتب خاصی در زمینه سینماگری می باشد كه دوست و دشمن به آن اذعان دارند و خصوصا اینكه انگیزه های مشترك جانبی هم داریم.

وی گفت: هر دو كشور بر حفظ ارزش های بومی تاكید و در زمینه ارزش های فرهنگی و سینمایی هم به تنوع فرهنگی اعتقاد دارند كه می تواند زمینه توسعه همكاری دو كشور را فراهم كند.

وی با اشاره به شیطنت برخی كشورها و تلاش های آنها برای هجمه فرهنگی علیه دیگر كشورها بر ضرورت توسعه همكاری های فرهنگی ایران و روسیه تاكید كرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد تشكیل كمیسیون فرهنگی مشترك برای بحث و مذاكره در باره توسعه همكاری های فرهنگی دو كشور ارائه كرد كه مورد استقبال طرف روس قرار گرفت.

خرمشاد با اشاره به اینكه ایران با تركیه و چین چنین كمیسیونی را تشكیل داده است، گفت: اهمیت روابط ایران با روسیه كمتر از این دو كشور نیست.

طرف روس از این پیشنهاد طرف ایرانی استقبال كرد و بررسی بیشتر آن را با توجه به موضوعات مربوط به سازماندهی و هزینه های مالی خواستار شد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران همچنین پیشنهاد كرد، برای توسعه همكاری های فرهنگی میان ایران و روسیه، همكاری های منطقه ای توسعه یابد و در این رابطه به توسعه همكاری دو كشور در چارچوب سازمان همكاری های شانگهای و كشورهای حوزه دریای خزر اشاره كرد.

وی گفت: پیشنهاد می كنیم سال آینده مسكو به عنوان پایتخت فرهنگی كشورهای ساحلی دریای خزر تعیین و نمایشگاه های فرهنگی پنج كشور ساحلی در ان برپا شود و در سال های آینده پایتخت های كشورهای دیگر خزر میزبان این گونه رویدادهای فرهنگی باشند.

معاون وزیر فرهنگ روسیه با استقبال از این پیشنهاد طرف ایرانی گفت كه ممكن است شهرهای حوزه رودخانه ولگا به عنوان مثال قازان پایتخت جمهوری تاتارستان به عنوان پایتخت فرهنگی كشورهای حوزه دریای خزر تعیین شود.

در این دیدار دو طرف همچنین بر لزوم گسترش روابط و همكاری ها در زمینه های هنری و گردشگری تاكید كردند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار از طرف روس برای سفر به ایران دعوت كرد كه مورد قبول وی واقع شد.

'محمد باقر خرمشاد' رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز چهارشنبه برای انجام دیدار دو روزه وارد مسكو شد.

اروپام/2242**518**1368**





:: برچسب‌ها: جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: