جنبش غیرمتعهدها می تواند حق وتو اعضای شورای امنیت را حذف كند
نوشته شده توسط : hgu33

حجت الاسلام و المسلمین 'غلامرضا مصباحی مقدم' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: كشورهای غربی امتیاز حق وتو را برای افزایش قدرت و حفظ منافع خود قائل هستند و برای سایر كشورها، این حق را قائل نیستند.

عضو فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف حق وتو می تواند یكی از اقدامات موثر این جنبش به شمار رود چرا كه وجود این حق تنها برای قدرت های هسته ای غرب یك ظلم آشكار است.

وی اضافه كرد: این ظلم است كه غرب با استفاده از حق وتو مانع استفاده سایر كشورها از انر‍ژی صلح آمیز هسته ای شود و با سنگ اندازی بخواهد این حق را از آنان سلب كند.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سووال كه ممكن است حذف حق وتو اعضای شورای امنیت به دلایل حقوقی امكان پذیر نباشد، گفت: از آنجا كه غربی ها هرگاه منافع شان اقتضا كند از این حق برای حفظ منافع خود استفاده می كنند، بنابراین جنبش عدم تعهد در اجلاس سران می تواند این حق را از آنان سلب كند.

وی در عین حال یادآور شد: البته اعضای جنبش غیرمتعهدها می توانند در صورت حذف نشدن حق وتو، به افزایش تعداد اعضای این جنبش در استفاده از حق وتو مبادرت ورزند.

***غیرمتعهدها مواضع خوبی را در قبال سیاست های تهاجمی غرب اتخاذ كنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیداری اسلامی و تغییر و تحولاتی كه در كشورهای منطقه و آفریقا از جمله مصر، تونس، لیبی وبحرین رخ داده است، تصریح كرد: جنبش غیرمتعهدها می تواند مواضع خوبی را در قبال سیاست های تهاجمی آمریكا وغرب در منطقه اتخاذ كند.

وی اظهار داشت: نقش فزاینده تصمیم گیری های اعضای جنبش غیرمتعهدها در اجلاس تهران به بهتر شدن شرایط منطقه كمك خواهد كرد.

مصباحی مقدم درباره اهمیت به عهده گرفتن ریاست اجلاس جنبش عدم تعهد از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: ریاست ایران بر این جنبش فرصتی است تا بتواند در جهت ارتقای جایگاه این نهاد بین المللی به همراه سایر اعضا، گام های موثری را بردارد.

وی نقش فزاینده جنبش غیرمتعهدها در تركیب شورای امنیت سازمان ملل را از دیگر دلایل اهمیت اجلاس سران عدم تعهد بیان كرد و افزود: این اجلاس می تواند در تركیب شورای امنیت، در جهت مستقل تر شدن آن اثرگذار باشد.

مصباحی مقدم با یادآوری مواضع جنبش عدم تعهد طی سالهای گذشته در قبال موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: این جنبش در كنار تصمیمات شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاثیرگذار بوده است.

جنبش غیرمتعهدها حدود 52 سال پیش، در دوران جنگ سرد و در فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان كشورهایی كه نمی خواستند به هیچ یك از دو قطب وابسته باشند، تشكیل شد.

نخستین اجلاس رهبران این جنبش در دسامبر 1961 میلادی با حضور سران 25 عضو آن در شهر بلگراد پایتخت یوگسلاوی سابق برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت این جنبش در آمد.

قرار است شانزدهمین اجلاس سران كشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها پنجم تا دهم شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود و جمهوری اسلامی ایران برای مدت سه سال ریاست این اجلاس را به عهده گیرد.

سیام**9250**1572





:: برچسب‌ها: درخت , فلوریدا , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: