ضرورت رایزنی‌های ایران و چین/شکستن فضاسازی رسانه‌های غربی
نوشته شده توسط : hgu33

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به چین، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (دوشنبه) به وقت محلی در بدو ورود به فرودگاه پکن، در جمع خبرنگاران اعزامی درباره اهداف و برنامه‌های این سفر، به روابط ایران و چین اشاره کرد و روابط دو کشور را بسیار خوب، راهبردی و استراتژیک برشمرد و در عین حال یادآور شد: این روابط زمانی می‌تواند مستحکم‌تر باشد و زمینه‌های همکاری بین دو کشور در همه حوزه‌ها کامل‌تر شود که رسانه‌ها ابعاد مختلف این همکاری‌ها و ظرفیت‌ها را به اطلاع مردم برسانند.

وی با ذکر این نکته که رسانه‌ها می‌توانند نکاتی را که برای بخش خصوصی دو کشور جذاب است به اطلاع مردم برسانند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران و چین از کشورهای بسیار تأثیرگذار در مسائل جهانی و منطقه‌ای هستند و با توجه به شرایط حساس کنونی، رایزنی بین مقامات کشورهای قدرتمند و مستقل همچون ایران و جمهوری خلق چین، مثمرثمر است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با بیان اینکه این سفر به دعوت رسمی وزارت خارجه چین و همتای وی در بخش اطلاعات و مطبوعات و سخنگویی وزارت خارجه چین انجام شده است، اظهار داشت: پیش از این هم هیئت‌های مختلف مطبوعاتی و رسانه‌ای بین دو کشور مبادله شده بود و در این سفر نیز یک هیئت رسانه‌ای من را همراهی می‌کنند.

مهمان‌پرست گفت که در این سفر علاوه بر ملاقات‌های رسمی با مقامات وزارت خارجه و بخش‌های مرتبط با کار اطلاع رسانی و موضوعات فرهنگی، برنامه‌هایی با رسانه‌ها و نشست‌های مشترک برگزار و سعی خواهد شد از این فرصت استفاده شود تا رسانه‌های ایرانی با همتایان چینی خود ارتباط مستقیم برقرار کنند و قرارداد همکاری بین آنها منعقد شود.

سخنگوی وزارت خارجه  با بیان اینکه در این سفر کنفرانس‌های خبری نیز در نظر گرفته شده، عنوان کرد: مردم در چین هم مایل هستند در خصوص آخرین تحولات منطقه خاورمیانه، موضوعات بین‌المللی و مسائل مربوط به ایران اطلاع بیشتری داشته باشند و در طول این برنامه‌ها به سوالات آنها نیز پاسخ خواهیم داد. دوستان ما در رسانه‌ها نیز مایلند در رابطه با نقش چین در مبادلات جهانی و منطقه‌ای اطلاعات بیشتری داشته باشند که این سفر فرصت خوبی است تا این اطلاعات مبادله شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر به همکاری بیشتر رسانه‌های ایران و چین منجر شود و رسانه‌های دو کشور اخبار و اطلاعات مربوط به مناطق خود را مستقیم و بدون واسطه رسانه‌های غربی دریافت کنند.

مهمان‌پرست با بیان اینکه در این سفر برنامه دیدار با ایرانیان مقیم پکن، شانگهای و گوانگجو نیز در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: احتمال دارد در ادامه سفری نیز به هنگ کنگ صورت گیرد.

وی همچنین درباره تأثیر اینگونه سفرها بر تقویت دیپلماسی عمومی نیز اظهار داشت: مهم‌ترین کاری که الان در عرصه بین‌الملل صورت می گیرد، تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم دنیا است، همانطور که مقام معظم رهبری اخیرا اشاره فرمودند نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های غربی در اینکه موضوعی حتی غیرواقعی را به افکار عمومی تحمیل کرده یا واقعیت‌ها را تحریف کنند، خیلی زیاد شده و رسانه‌ها در چنین شرایطی می‌توانند در بحث دیپلماسی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه گفت: ما باید با کمک رسانه‌هایی که از کشورهای مستقل هستند این فضاسازی رسانه‌های غربی را شکسته و اجازه ندهیم هر موضوعی را در فضای افکار عمومی خلق کرده و به مردم تحمیل کنند.

وی بر فعالیت بیشتر رسانه‌های کشورمان و گسترش همکاری رسانه‌های کشورهای مستقل با همدیگر تأکید کرد و افزود: باید از طرق مختلف بتوانیم اطلاع رسانی کرده و مردم دنیا را در جریان واقعیات قرار دهیم. بخشی از آن کار رسانه است و بخش دیگر فعالیت‌های دیگری است که غیرمستقیم می‌تواند به فضای دیپلماسی عمومی کمک کرده و افکار عمومی را روشن کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی شرایط منطقه و عرصه بین‌الملل را حساس خواند و گفت: باید با حداکثر توان سعی کنیم واقعیات را به اطلاع مردم دنیا برسانیم.

رامین مهمان‌پرست بعدازظهر امروز (دوشنبه) در رأس یک هیئت رسانه‌ای و به منظور گسترش همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور و دیدار و گفت‌وگو با مقامات چین وارد پکن شد.

قرار است سخنگوی وزارت خارجه به شهرهای شانگهای و گوانگجو نیز سفر کند.

انتهای پیام/ش





:: برچسب‌ها: آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: