نامه فرماندهان به رئیس‌جمهور تاجیکستان در رابطه با وضع بدخشان
نوشته شده توسط : hgu33

گفته می‌شود که شمار زیادی از نظامیان و مأموران پلیس به شهر خاروغ اعزام شده‌اند

فرماندهان سابق مخالفان در بدخشان با ارسال نامه‌ای به پرزیدنت رحمان، خواستار رسیدگی به قضیه قتل عبدالله‌ نظراف، رئیس اداره کمیته امنیت ولایت بدخشان شده‌اند.

سرهنگ‌دو طالب ایام‌بیک‌اف، معاون فرمانده پاسگاه مرزی "اشکاشم" که هنگام جنگ داخلی ۱۹۹۲-۱۹۹۷ از فرماندهان مخالفان بود، می‌گوید که رئیس جمهور این کشور قبلاً به فرماندهان مخالفان پیشین در بدخشان قول عدم اقدام نظامی علیه آنان را داده بود.

اما سرهنگ‌دو ایام‌بیک‌اف می‌گوید که حالا نیروهای دولتی قصد دارند با بهانه عملیات بازداشت افراد مظنون در قتل عبدالله‌ نظراف، فرماندهان سابق را سرکوب کنند.

به گفته عده‌ای از ساکنان شهر خاروغ، مقامات دولتی رسماً هشدار داده‌اند که در صورت عدم تسلیم این افراد به مقامات انتظامی تا فردا، سه‌شنبه‌ ۲۴ ژانویه، عملیات ویژه‌ای را جهت بازداشت آنان آغاز خواهند کرد.

وزیر امور داخله تاجیکستان، رمضان رحیم‌اف، ضمن سخنرانی خود از شبکه محلی تلویزیون دولتی در ولایت بدخشان از مظنونان تقاضا کرده است که به نیروهای انتظامی تسلیم شوند.

گفته می‌شود که وزیر دفاع، رئیس کمیته امنیت ملی و برخی از اعضای پارلمان تاجیکستان هم‌اکنون در این منطقه به سر می‌برند.

همچنین، به گفته عده‌ای از ساکنان خاروغ، مرکز ولایت بدخشان، در میدان مرکزی این شهر، تعدادی از ساکنان که عمدتاً زن بوده‌اند، تجمع کرده و خواستار رسیدگی منصفانه به قضیه قتل نظراف شده‌اند.

این افراد همچنین تقاضا دارند که دولت از عملیات نظامی دست کشیده و مشکل را با راه مسالمت‌آمیز حل کند.

گفته می‌شود، تعداد تجمع‌کنندگان در حال افزایش است.

هرچند وزارت دفاع تاجیکستان می‌گوید که نیروهای اضافی نظامی برای انجام عملیاتی به ولایت بدخشان اعزام نشده‌اند، ولی طوری که برخی از ساکنان شهر خاروغ می‌گویند، از دیروز توسط بالگردها شماری از مأموران یگان‌های ویژه نیروهای انتظامی تاجیکستان به شهر خاروغ اعزام شده‌اند.

همچنین، برخی از رانندگان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که کامیون‌های نظامی را با شماری از نظامیان که ظاهراً روانه ولایت بدخشان بوده‌اند، مشاهده کرده‌اند.

روز شنبه ۲۱ ژانویه، عبدالله‌ نظراف، رئیس اداره کمیته امنیت ملی ولایت بدخشان تاجیکستان، در روستای نوادک، در حومه شهر خاروغ، کشته شد.

مقامات رسمی کشته شدن این مقام را به گروه سازمان‌یافته قاچاقچی تنباکو ارتباط داده و انگیزه آن را مبارزه وی علیه قاچاقچیان عنوان کرده‌اند.

همچنین، گفته می‌شود که در این قتل افراد وابسته به طالب ایام‌بیک‌اف، یکی از فرامندهان قبلی مخالفان مسلح دولت که حال در صف نیروهای مرزبانی تاجیکستان، وابسته به کمیته امنیت ملی تاجیکستان، خدمت می‌کنند، دست داشته‌اند.

اما سرهنگ‌دو ایام‌بیک‌اف این اطلاع را تکذیب کرد و گفت که این افراد از جمله ساکنان شهر خاروغ بوده‌اند و او آن‌ها را می‌شناخته است.

پزشک قانونی هنوز از معاینه جسد نظراف گزارش نداده است

از سوی دیگر، طالب ایام‌بیک‌اف در صحبت تلفنی روز دوشنبه ۲۳ ژانویه با بی‌بی‌سی، ضمن شرح وضع کنونی در بدخشان، گفت، عملیاتی که حالا در این ولایت در حال عملی شدن است، علیه بازداشت چهار نفر از فرماندهان قبلی مخالفان در بدخشان طرح ریزی شده است.

آقای ایام‌بیک‌اف افزود: “حالا قتل عبدالله‌ نظراف که من با وی چون برادر دوستی داشتم، به یک سو مانده و بیشتر تلاش‌ها برای بازداشت چندی از افرادی که در میان مردم نفوذ دارند، مطرح است.”

آقای ایام‌بیک‌اف می‌گوید که با افرادی که حالا دولت آن‌ها را در قتل آقای نظراف متهم کرده است، صحبت کرده و به گفته این افراد، آن‌ها به سرتیپ‌دو نظراف چاقو نزده‌اند.

وی افزود که آن‌ها خواستار تشخیص جسد از طرف پزشک قانونی برای معین کردن سبب اصلی فوت او و میزان الکل در خون نظراف شده‌اند، اما او می‌گوید که این امر انجام نشده است.

او می‌فزاید: “طوری که آن‌ها به من گفته‌اند، ژنرال نظراف آن روز با لباس نظامی نبوده و وی برای تفریح به گرم‌چشمه رفته است. در راه بازگشت ماشین او با ماشینی که بچه‌ها (افراد سرتیپ‌دو یام‌بیک‌اف) به آن سوار بودند، برخورد کرده است و دعوای وی با این افراد برای ماشین سر زده است.”

سرهنگ‌دو ایام‌بیک‌اف می‌گوید که به افرادی که در قتل نظراف متهم می‌شوند، رابطه کاری نداشته است

آقای ایام‌بیک‌اف می‌افزاید که شاید هدف اصلی دولت بازداشت یادگار شاه‌مسلم‌اف، باقر محمدباقراف، امامنظر امامنظراف و خود او باشد.

او افزود: “من تنها به پرزیدنت رحمان باور دارم و ما دو نامه‌ای را نیز عنوانی او نوشته‌ایم. ولی تا حال پاسخی به ما نیامده است. آخر پرزیدنت رحمان در سال ۲۰۰۸ به ما وعده داد که در خاروغ هیچ عملیاتی را انجام نخواهند داد.”

از سوی دیگر، برخی از ساکنان شهر خاروغ از وضعیت به میان آمده نگرانند و آن‌ها می‌گویند که امروز مقامات رسماً بازار شهر خاروغ را تعطیل کرده‌اند.

ولایت بدخشان، یکی از فقیرترین مناطق تاجیکستان بوده و در سه سال اخیر شاهد اعتراض‌های مردم بوده است. از جمله در سال ۲۰۰۸، برخی از ساکنان بدخشان تجمعی در شهر خاروغ، مرکز این ولایت، در رابطه با فعالیت به باور آن‌ها “ناسازگار” کارمندان بخش دادستانی این منطقه برگزار کرده بودند.

همچنین در سال ۲۰۱۱، عده‌ای از جوانان بدخشانی به دفاع از یک فرد محکوم‌شده اعتراضی در نزد دادگاه ولایت دایر کردند. کارشناسان سیاسی آن زمان سبب اصلی ناآرامی‌ها در ولایت بدخشان را به فقر و بیکاری ارتباط داده بودند.

ولایت بدخشان از مناطق راهبردی تاجیکستان محسوب می‌شود که با چین، افغانستان و قرقیزستان هم‌مرز است و در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان قرار دارد. این ولایت در زمان جنگ داخلی طی سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۷، از پایگاه‌های مخالفان دولت محسوب می‌شد.





:: برچسب‌ها: اروپا , سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: