هفته دوم لیگ برتر؛ مدعیان میزبانند
نوشته شده توسط : hgu33
سپاهان مس

سپاهان بازی اول خود را برابر مس کرمان با پیروزی به پایان برد و در هفته دوم به دیدار فولاد خوزستان خواهد رفت.

روز سه شنبه دومین هفته لیگ برتر ایران شروع می‌شود. فاصله چهار روزه بین بازی‌های هفته‌های اول و دوم لیگ مطمئنا برای ترمیم مشکلات تاکتیکی و استراحت بدنی بازیکنان کافی نیست.

در حالیکه که قرار نیست مسابقات جام حذفی برگزار شود، عجله مسوولان برگزاری لیگ در برگزاری مسابقات هفته دوم می‌تواند بر کیفیت بازی تیم‌ها تاثیر منفی بگذارد.

در هیاهوی انتقال جواد نکونام و فرهاد مجیدی به استقلال و اختلاف فدراسیون فوتبال و صدا و سیما، نکته‌ای که در این هیاهو کمرنگ شده، خبر خداحافظی وحید هاشمیان است.

دقیقا ۱۶ سال قبل در بازی استقلال و پاس تهران جوانی لاغر اندام و ترکه‌ای در خط حمله پاس مقابل ما قرار گرفت. او با قدرت فوق العاده خود روز کابوس‌واری را برای ما رقم زد.

در پایان بازی وقتی از هم تیمی‌ها نام شماره ۱۵ پاس را پرسیدم ،برای اولین بار اسم وحید هاشمیان به گوشم خورد، بازیکنی که می‌تواند الگویی برای تمام فوتبالیست‌های حال حاضر کشورمان باشد.

اگرچه بعضی کج‌سلیقگی‌ها باعث شد چند سالی در تیم ملی ایران غایب باشد، اما نکته‌ای که هیچ وقت نباید فراموش کرد، حضور مستمر این بازیکن در بالاترین سطح از فوتبال دنیا برای حدود یک دهه بود. در تمام این مدت هیچ نقطه منفی در تمام دوران ورزشی او نمی‌توان پیدا کرد.

این روزها بازیکنانی به‌سادگی لقب اسطوره را یدک می‌کشند که شایستگی آن را ندارند. اما باید گفت اسطوره واقعی فوتبال ایران کسی نیست جز وحید هاشمیان که از زمان شروع فوتبالش تا انتهای آن چیزی نتوانست راه و روش زندگی او را تغییر دهد.

پرسپولیس – فجر

لیگ فوتبال ایران

برسبولیس که در بازی اول توانست سه امتیاز حساس کسب کند، باید در استادیوم آزادی در مقابل فجر جوان، اما با کیفیت قرار گیرد.

با مرور بازی‌های هفته اول می‌توان تا حدودی به فلسفه مربیگری مانول ژوزه پی برد، او که می‌دانست که باختن در اولین روز لیگ لطمه بزرگی به حیثیت اوست، با اتخاذ استراتژی دفاعی در آبادان موفق شد با یک پیروزی شیرین تا حدودی اعتماد به نفس لازم را به تیم خود تزریق کند.

اما بعید می‌دانم که این مربی در بازی خانگی هم با همان تفکر دفاعی بازی را شروع کند. با اینکه استراتژی اصلی ژوزه بر خلاف دنیزلی گل نخوردن است، اما بازی در زمین خودی، شرایط خاص خود را دارد و تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد حتما باید سه امتیازهای خانگی را کسب کند.

بعید می‌دانم پرسپولیس در خط دفاع و حمله تغییری ایجاد کند. شهاب گردان، جلال حسینی، محسن بنگر، حسین ماهینی و احتمالا مهرداد پولادی خط دفاع این تیم را تشکیل خواهند داد.

در خط حمله انصاری‌فرد و قاضی بازی را شروع خواهند کرد، اما با توجه به نوع بازی پرسپولیس، فکر نمی‌کنم تا پایان در زمین باشند، و جواد کاظمیان می‌تواند اولین گزینه جانشین ژوژه باشد.

اما مشکل پرسپولیس در خط میانی است در بازی اول کمبود یک بازیکن طراح و خلاق شدیدا در این تیم حس می‌شد. در بازی با نفت، این تیم آبادانی بود که تاکتیک تیم خود را به پرسپولیس دیکته می‌کرد و تنها از زمانی‌که علی کریمی به تیم اضافه شد، پرسپولیس تا حدودی از لاک دفاعی خارج شد. وجود علی کریمی به‌همراه محمد نوری در مرکز خط میانی مطمنا می‌تواند مشکل این تیم را در میانه میدان حل کند.

اما فجر که در بازی قبل با یک نتیجه پر گل ذوب اهن را شکست داد، در این بازی با یک بازی بسته و استفاده از پنج هافبک و یک مهاجم سعی خواهد کرد میانه زمین را از اٌن خود کند . رضا حقیقی، هافبک دفاعی تیم فجر، نقشی اساسی در این بازی خواهد داشت. با توجه به انگیزه و جوانی بازیکنان فجر، پرسپولیس روز سختی را پیش رو خواهد داشت.

استقلال – سایپا

استقلال که توانست در بازی خانگی تیم سختکوش و تازه وارد آلومینیوم هرمزگان را شکست دهد، به‌نظر می‌رسد راهی طولانی برای هماهنگ شدن پیش رو دارد. البته ناهماهنگی در بازی اول قدری طبیعی است.

با توجه به سیستم مورد علاقه امیر قلعه نویی، وجود یک هافبک نفوذی طراح مانند مجتبی جباری، در زمین ضروری است، زیرا در بازی قبل به دفعات این پست بین بازیکنانی مانند سیاوش اکبرپور، میثم بائو و توزی عوض شدِ ولی هیچکدام از آنها نتوانستند نقشی کلیدی ایفا کنند.

در هر حال شاید این مشکل با بازگشت جباری حل شود. اما با اضافه شدن جواد نکونام، کادر فنی استقلال باید استراتژی دیگری را در نظر بگیرد.

اما نکته‌ای که در بازی استقلال باز هم نقطه ضعف این تیم بود، کندی و عدم هماهنگی بین مدافعان مرکزی این تیم است. اگر بازیکنان هرمزگان کمی جسارت داشتند، می‌توانستند از کندی و فضای پشت مدافعان مرکزی استقلال استفاده کنند.

در طرف مقابل تیم سایپا سعی کرده با جذب بازیکنان با تجربه‌ای مثل رحمان احمدی، نارسیوی برزیلی، محسن یوسفی و سعید دقیقی گلزن، این فصل را بدون دغدغه سقوط شروع کند. سایپا در نظر دارد با یک برنامه ریزی اصولی در جهت تقویت تیم‌های پایه، در سال‌های بعد خود را به‌عنوان مدعی معرفی کنند.

این تیم زیر نظر مجتبی تقوی، و معمولا با سیستم ۴- ۲-۳ -۱ بازی می‌کند. سایپا ابتدا سعی خواهد کرد خط هافبک استقلال را از کار بیندازد، و سپس با توجه به ضعف مرکز خط دفاع استقلال، از این نقطه به این تیم ضربه بزنند. استقلالی‌ها باید در این مورد هشیار باشند و همچنین باید در پیشانی خط حمله سایپا مراقب سعید دقیقی باشند.

سپاهان – فولاد

سپاهان که مانند دیگر مدعیان، بازی اول خود را در مقابل تیم قدرتمند مس با پیروزی پشت سر گذاشت، هم باید در هفته دوم در اهواز مقابل فولاد قرار گیرد.

زرد پوشان اصفهانی که در بازی اول محرم نوید کیا را در اختیار نداشتند، در نبود این هافبک خلاق، در روند تاکتیکی خود با مشکلات زیادی مواجه بودند.

اما نقطه مثبت این بازی برای اصفهانی‌ها بازیکنی بنام هادی تأمینی بود. این بازیکن اگر بتواند مانند دو سال پیش در ملوان روند رو به‌ رشد خود را ادامه دهد، مطمنا می‌تواند به یک بازیکن تاثیرگذار در خط دفاع سپاهان تبدیل شود.

اما در طرف دیگر فولاد امسال سعی کرده است با جذب چند بازیکن باسابقه مانند مهدی امیر ابادی و اسماعیل شریفات، تا حدودی کمبود تجربه را در تیم خود جبران کند و با هدایت حسین فرکی که معمولا به بازی فیزیکی و دفاعی علاقه دارد، نیم نگاهی هم به سهمیه آسیایی داشته باشد. اما نباید فراموش کرد که سپاهان با اعتماد به‌ نفس و هماهنگی بالا، حریف سختی برای فولاد خواهد بود.





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: